Нормативно-правова база


УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена відповідно до наказів Міністерса освіти і науки України №52 від 13.01.2017 р та №201 від 10.02.2017 р.)

 УКРАЇНСЬКА МОВА. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)











МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УСІХ ТИПІВ У 2016/2017 н. р.

На уроках української мови та літератури відбувається формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів, прилучення до культурних надбань українського народу і людства в цілому.
Особливості вивчення української мови і літератури у 2016/2017 навчальному році пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до навчальних програм.
Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті  http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy. Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. Обласні, районні та міські методичні кабінети (об’єднання) не можуть втручатися в такі питання, оскільки це винятково компетенція вчителя.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства www.mon.gov.ua та Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області http://ippobuk.cv.ua/ .
  Дозволяється використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще реалізовує його методику навчання.
Залишаються актуальними методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН України http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations, в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років та на сайті Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області http://ippobuk.cv.ua/ .
Під час проведення уроків української мови та літератури варто враховувати результати цьогорічного ЗНО. Це вимагає виняткового ставлення до викладання цих предметів.

Українська мова
Сучасна українська мова є багатовіковим надбанням українського народу. Вона створена зусиллями багатьох поколінь. «В мові наша стара й нова культура, ознака нашого національного визнання... І поки живе мова –житиме й народ, як національність...» (І. Огієнко).
Важливість вивчення навчального предмета «Українська мова» з кожним роком лише зростає.
У 2016/2017 навчальному році вивчення української мови   здійснюватиметься за такими програмами:
у 5-8 класах за навчальною програмою для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).
У 9 класах загальноосвітніх навчальних закладів - за програмою: Українська мова. 5-12 класи. - К.: Ірпінь: Перун, 2005 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585).
Програми розміщені на офіційному сайті МОНУ: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/
У 10-11 класах - за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021. Офіційний  веб-cайт Міністерства освіти і науки України за таким покликанням:
http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869542/.
Звертаємо  увагу на зміни, внесені до програми для 5-9 класів.
З огляду на те, що в цій програмі основними є  дві змістові лінії (мовленнєва й мовна), що визначають безпосередній предмет навчання та  його структуру, супроводжуються державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, а дві інші (соціокультурна й діяльнісна (стратегічна) є засобом досягнення основної освітньої мети навчання української мови в основній школі, то розвантаження зазнали саме дві  перші  змістові лінії.
Зокрема, у мовленнєвій змістовій лінії програми спрощено висвітлення   мовленнєвознавчих понять відповідно до вікових особливостей учнів;  уточнено  види творчих робіт щодо поділу їх на усні й письмові форми виконання учнями; спрощено види переказів, творів  і зменшено  кількість їх із метою розвантаження й  вивільнення часу для роботи над удосконаленням власних письмових висловлень;  внесено відповідні  зміни до державних вимог  до рівня мовленнєвої компетентності  учнів основної школи.
У мовній змістовій лінії спрощено, а також вилучено теми, які, по-перше, не є істотними в забезпеченні належного рівня комунікативної компетентності, по-друге, не мають практичного застосування у власному усному й писемному мовленні школярів. Відповідно узгоджено зміст державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів  із розвантаженим  змістом навчального матеріалу.

Зміст програми  з української мови для  5-12 класів, зокрема  для 8-9 класів, зазнав розвантаження  на основі врахування такого ж підходу, як і до  програми для 5-9 класів, а саме:   як в мовленнєвій, так і мовній змістових лініях спрощено й вилучено теми, що не є важливими  у формуванні в учнів  комунікативної компетентності,    передбачає готовність учня застосовувати здобуті знання й набуті вміння й навички для розв’язання проблем, що виникають у реальному житті. Тож зазначені зміни для 8-9 класів стосуються обох програм: для 5-9 та 5-12 класів.     
Кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови в загальноосвітніх навчальних закладах з українською мовою навчання залишається незмінною.
      Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт, а за семестр - на основі тематичного оцінювання.
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю

5
6
7
8
9
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Перевірка мовної теми*              
4
4
4
4
3
3
2
2
2
2
Письмо:
 переказ

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1
 твір
1
1
1
1
1
1
1
Правопис:
диктант**
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Аудіювання*
1
1
1
1
1
Читання мовчки*
1
1
1
1
1
Фронтальні види контрольних робіт (10-11класи)
(рівень стандарту, академічний рівень)
Форми контролю


10
11


І
ІІ
І
ІІ

Перевірка мовної теми*
2
2
2
2

Письмо:
переказ

1

1

1

1

твір
1
-
1
-

Правопис:
диктант**
1
1
1
1

Аудіювання*
1
1

Читання мовчки*
1
1








Фронтальні види контрольних робіт 10-11 класи
(філологічний напрям: профіль – українська філологія)

Форми контролю


10
11


І
ІІ
І
ІІ

Перевірка мовної теми*
3
3
3
3

Письмо:
переказ
1
1
1
1

твір
1
1
1
1

Правопис:
диктант**
1
1
1
1

Аудіювання*
1
1
1
1

Читання мовчки*
1
-
1
-









* Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і читання мовчки є тестові завдання.
** Основною формою перевірки орфографічної й пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
 У таблицях  зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість, залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.
Оцінка за контрольний твір з української мови та   переказ, яку виставляють в колонці з датою написання роботи, є середнім арифметичним за зміст і грамотність (надпис у колонці «Твір», «Переказ» не робиться).
Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
5-9 класи – по два зошити;
10-11 класи – по одному зошиту.
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.
Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою. Під час перевірки зошитів ураховується наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.

Українська література

Українська література як навчальний предмет займає важливе місце в
загальноосвітній  школі.  Разом  з  іншими  предметами  суспільно-гуманітарного  циклу  література  специфічними  засобами  слова  розкриває
шляхи  оновлення  суспільства. 
У 2016/2017 навчальному році вивчення української літератури в 5-8 класах здійснюватиметься за навчальною програмою (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства  від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015№ 585 ): Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.

У 9 класах – за програмою: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів К.: Ірпінь: Перун, 2005(зі змінами, затвердженими наказом  Міністерства  від 29.05.2015 № 585).
Програми розміщені на офіційному сайті МОН: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.
Вивчення української літератури в 10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів – за програмами, затвердженими  наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021. Офіційний  веб-cайт Міністерства освіти і науки України за таким покликанням:
http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869542/.
З метою рівномірного розподілу навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість видів контролю з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель-словесник на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Обов’язкова кількість видів контролю
5-9 класи
Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;

виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
2







2
3





1


2
3





1


2
3





1


2
3





1


2
3





1


2
3





1


2
3





1


2
4





2


2
4





2


2
Уроки розвитку мовлення*

2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання

2
2
2
2
2
2
2
2
1
1
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
У 8-9 класах з поглибленим вивченням української літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд учителя-словесника визначається кількість і види контрольних робіт).
10-11 класи
Класи
10
11

10
11
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ

Рівень стандарту,
академічний
Профільний рівень
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
3



1


2
3



1


2
3



1


2
3



1


2
4



1


3
4



1


3
4



1


3
4



1


3
Уроки розвитку мовлення*
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
Уроки позакласного читання
1
1
1
1
2
2
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5

У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення у таблиці – (у + п).
Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної. Під час оцінювання зошита з літератури слід ураховувати  наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог  орфографічного режиму).
 Оцінка за контрольний твір з української літератури, яку виставляють в колонці з датою написання роботи,  є середнім арифметичним за зміст і грамотність, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів  з української літератури виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять».
Українська література
в загальноосвітніх навчальних закладах
з навчанням мовами  національних меншин
 Вивчення української літератури у 5-8, 10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин здійснюється за навчальними програмами та підручниками для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання;  у 9 класі  вчителі працюють за навчальною програмою з української літератури за редакцією Івасюк О. М., Гуйванюк Н. В., Бузинської  В. Є. з урахуванням змін, внесених до неї, та підручниками цього ж авторського колективу.    
Українська мова
в загальноосвітніх навчальних закладах
 з навчанням мовами  національних меншин

  Володіння українською мовою має особливе значення для соціалізації громадян України всіх національностей, успішної  їх інтеграції в українське суспільство, тому вивчення державної мови обов’язкове.
Навчання української мови як державної в 5-8 класах здійснюватиметься за розвантаженими (із змінами) навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин, які розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html):
 Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (укладачі: Н. Бондаренко,  С. Караман,   А. Ярмолюк, В. Кононенко, О. Савченко).
Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою (укладачі: Н. Бабич, Н. Михайловська, Є. Квітень, А. Морараш, Т. Фонарюк).
Основна мета вивчення української мови у 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин – допомогти учням опанувати граматику (морфологію і синтаксис) з використанням принципів особистісно зорієнтованої моделі навчання, навчити їх висловлювати думки, грамотно писати і любити українське слово, сприяти розвиткові комунікативних навичок школярів. У процесі навчання української мови учителю необхідно застосовувати знання та вміння учнів, набуті на уроках рідної мови. Відповідно структура таких уроків повинна бути добре продумана, не містити зайвого й вузько обмеженого у використанні навчального матеріалу, крім того, передбачати максимальну активність учителя: застосування сучасної методики викладання, реалізація нових здобутків лінгвістичної науки, а також належний науковий рівень викладу теоретичного матеріалу, який слід вдало поєднувати з його доступністю.
У 8 класі продовжується вивчення розділу мовознавства «Граматика», який називається «Синтаксис. Пунктуація». Синтаксис вивчає живе мовлення, текст, види речень, зв’язок слів у реченні. Як зазначив І. Огієнко: «Синтаксис – цариця всіх наук про мову». Учні повинні знати види і будову словосполучень і речень, види і способи вираження членів речення; навчитися будувати словосполучення і речення, визначати головні і другорядні члени речення.
Сучасний учитель має передбачати не лише інформаційну і відтворюючу функції, а спонукати до співпраці, співтворчості, діалогу, самоосвіти тощо, бо кожен учень відчуває в ньому довіру до себе, знаходить у ньому елементи спілкування з ним; зорієнтовувати на мовленнєвий розвиток учнів, на формування у них чуття мови, мовної інтуїції, на виховання любові до української мови і спрямований на вироблення бажання її опанувати.
Використання сучасних педагогічних технологій полягає в попередньому проектуванні процесу навчання з урахуванням конкретної навчальної мети, які забезпечать успіх у засвоєнні учнями знань та формуванні у них умінь і навичок. Серед останніх знаходять методи перевірки знань шляхом тестування. Тестові завдання також дозволяють учителю динамічно визначити рівень засвоєння учнями теоретичного матеріалу й уміння його застосовувати на практиці. Тести активізують пізнавальну діяльність школярів, сприяють розвитку в них уміння концентруватися, робити правильний вибір.
Методичний посібник «Тестові технології на уроках української мови та літератури у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням румунською мовою»  (укл. Квітень Є. Д., Морараш А. К., Фонарюк Т. І.) допоможе зекономити час на пошук теоретичних засад сучасних тестових технологій, їх класифікацій, змістових і оцінювальних принципів. Укладачі, враховуючи методичні рекомендації та специфіку румуномовних шкіл, обрали оптимальний варіант методичного посібника, у якому вдало поєднали теоретичні відомості та практичні завдання. На сьогодні його зміст актуальний, оскільки впродовж останніх років поряд із традиційними формами контролю все більшого поширення набуває зовнішнє незалежне оцінювання.
Усі повинні усвідомити те, що інноваційні стратегії сучасного уроку вимагають певних змін: від монотонності до ефективності, від традиційних підходів до нових.
Для ефективного вивчення української мови рекомендуємо також використовувати ряд проблемно-пошукових завдань, різноманітні види вправ і завдань, запитання для самоперевірки. Дидактичний матеріал для засвоєння теоретичної інформації має бути цікавим і різноманітним, наповнений багатим пізнавальним змістом, сприяти вихованню в учнів високих гуманістичних, патріотичних, естетичних почуттів, позитивно впливати на формування життєвих пріоритетів, національної самосвідомості. У більшості своїй завдання повинні мати  творчий характер і вчити мислити, порівнювати, робити висновки, узагальнення.
Для розвитку стилістичної компетенції необхідно проводити словникову роботу, метою якої є поповнення й удосконалення лексичного запасу школярів, що дозволяє не лише збагатитися мовними засобами української мови, а й розвиває пам’ять, допомагає цілісному сприйняттю і розумінню текстів. Окрім того, будувати урок за принципом «від меншого – до більшого», «від слова – до тексту»: сконструювати словосполучення, речення, підібравши слова,  зробити переклад українського тексту румунською, молдовською, угорською та польською мовами і навпаки – це завдання, які дозволяють збагачувати мовлення, удосконалювати його, виробляти орфографічні та пунктуаційні навички. Обов’язковим має бути прийом «Творча робота», спрямований на вироблення в учнів уміння стилістично правильно оформлювати висловлювання відповідно до намірів та ситуації спілкування. Завдання із стилістичного синтаксису розкриють учням красу синтаксичних одиниць, їх стилістичну  семантику і формально-граматичну структуру. Створений навчально-методичний посібник «Вчимося писати твори: методичний комплекс» (укл.  Шуляр В. І., Гнаткович Т. Д., Ребрик Н. Й.) сприятиме збагаченню словникового запасу учнів, поліпшенню їхньої мовної культури та правописної грамотності.
Під час вивчення української мови учням необхідно долучатися до загальної культури,  до мовного багатства українців, розмаїття і величі їхніх духовних традицій і звичаїв, до осягнення вічних цінностей у житті людини: краси природи, любові до краю, де живеш, поваги до людей, які тебе оточують, а це є кроком до формування духовно збагаченої, інтелектуально розвиненої та національно свідомої особистості.
Інноваційна сутність навчання української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин полягає у тому, що учень стає активним співтворцем навчально-виховного процесу, створюються повноцінні умови для його творчого самовираження, самопізнання, саморозвитку.
      Навчання української мови у  9, 10-11 класах буде продовжено за навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин зі змінами:
з навчанням російською та польською мовами:
      «Українська мова» для 5-9 класів (10-11 кл. - рівень стандарту) загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (Бондаренко Н. В., Косянчук С. В, Кононенко В. Л.);
      академічний рівень – «Українська мова» для 10-11 класів ЗНЗ з навчанням російською мовою (Бондаренко Н. В., Косянчук С. В, Кононенко В. Л.);
з навчанням румунською та молдовською мовами:
      «Українська мова» для 5-9 класів (10-11 кл. - рівень стандарту)                      (Бабич Н. Д., Квітень Є. Д., Морараш А. К., Фонарюк Т. І.);
      академічний рівень – «Українська мова» для 10-11 класів (Бабич Н. Д.,                Михайловська Н. А., Квітень Є. Д., Морараш А. К., Фонарюк Т. І.).
     

Варіативна складова Типових планів може використовуватися на:
збільшення кількості годин для вивчення української мови і літератури. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми з української мови чи літератури, передбаченої навчальною програмою, здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, що погоджується керівником навчального закладу чи його заступником. Вчитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для цього предмета;
запровадження факультативів, курсів за вибором з української мови і літератури;
індивідуальні заняття та консультації з української мови і літератури.
 Курси за вибором можуть бути розраховані на 9, 18, 35 чи 70 академічних  годин.
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або в окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок – в окремому журналі) зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів, та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
           Мінімальна наповнюваність груп для факультативних занять у міських загальноосвітніх навчальних закладах має становити 8, сільських – 4 учні.  За меншої кількості учнів можна створювати міжкласні та міжшкільні факультативи, курси за вибором учнів.
         Однак, ураховуючи, що організація профільного навчання на етапі допрофільної (8-9 класи) та профільної (10-11 класи) освіти мають свої особливості, що спричинені об’єктивними і суб’єктивними причинами, можливим є узгодження обраної програми з реальною ситуацією. Так, обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель має право скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно  з реальними обставинами може викладати лише факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й  зворотній процес, коли факультативний курс може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у календарно-тематичному плануванні відповідно до програми курсу за вибором. У такому випадку скоригована програма має бути  погоджена на засіданні методичного об’єднання загальноосвітнього навчального закладу і затверджена керівником цього навчального закладу. У пояснювальній записці до програми обов’язково необхідно зазначити, на основі якої програми курсу за вибором або факультативу (за чиїм авторством), відповідно до якого посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
         З метою  виховання національно свідомих громадян України з чіткою державотворчою позицією,  поглиблення знань учнів про Україну і українство як цілісність і світовий феномен, вивчення культурних надбань українців, пам’яток матеріальної й духовної культури, мистецтва протягом 2015/2016 н. р. створено та схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах навчальні програми курсів за вибором та факультативів з української літератури:
 «Поетика», 5-6 класи (автор Колінченко О. М.);
 «Казка як епічний жанр», 5-7 класи (автори: Квітень Є.Д., Ткач А.В.);
 «Література рідного краю», 5-11 класи (укладачі: Ходанич П.М., Ходанич Л.П., Гнаткович Т.Д.);
 «Літературне краєзнавство», 5-11 класи (автори:  Ткач А.В., Пінтяк Я. І.);
 «Звичаї та обряди українського народу в контексті художньої літератури», 8 (9) класи (автори: Ткач А.В., Клим Н. М.);
 «Слов’янська міфологія у творчому доробку українського письменства», 8-11 класи;
 «Українознавство», 9 клас (автор Головай І. А.);
 «Основи зорової (візуальної) поезії», 9-11 класи (автор  Колінченко О. М.);
 «Сучасне франкознавство», 10-11 класи (укладач Бондаренко Н.Л.).
           Поділ класів на групи під час вивчення української мови необхідно здійснювати відповідно до нормативів, затверджених наказом МОН України від  20.02.2003 № 128. За наявності позабюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів дозволяється поділ класів на групи і при наповнюваності, меншій від нормативної, а також при вивченні літератури (за рішенням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування).
         Врахувати, що гранично допустиме навчальне навантаження учнів і загальна позакласна кількість годин (без урахування поділу класу на групи) не повинні перевищувати меж, встановлених Типовими навчальними планами. Граничний обсяг домашнього завдання не повинен перевищувати у 5-6 класах – 150 хв., 7-9  – 180 хв., 10-11 –  240 хв.
        Під час організації індивідуальної форми навчання з української мови і літератури чітко дотримуватись вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 20.12.2002 №732, зареєстрованого в Мін'юсті України 08.01.2003 за №9/7330 (із змінами згідно з наказом МОНУ від 05.02.2003 №61).
Для підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання:  журнали «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова і література в школах України», газету «Українська мова та література», а також електронне науково-методичне забезпечення:
Електронний тренажер. Готуємось до ЗНО
Українська мова

Електронний  
конструктор уроку
Українська мова. 5 клас. До нової програми ВЕРСІЯ 3.0

Електронний 
конструктор уроку
Українська мова. 6 клас.
ВЕРСІЯ 3.0

ДИСК
Грамотій-репетитор: Українська мова 6-7 кл. (Укр.) + ДИСК
Топчій Т.А.,
Юхно Т.С.
ДИСК
Грамотій-репетитор: Українська мова 7-8 кл. (Укр.) + ДИСК
Пустовалова  В.І.
ДИСК
Грамотій-репетитор: Українська мова 8-9 кл. (Укр.) + ДИСК
Коротич К.В.
ДИСК
Грамотій-репетитор: Українська мова 9-10кл. (Укр.) + ДИСК
Коротич К.В.
ДИСК
   Українська мова 
Майстер-клас  7-9 кл.

ДИСК
   Українська мова  Майстер-клас 10-11 кл. для укр. шк. Рівень стандарту. Академічний рівень.
Шабельник Т.М., Бутрин Л.В.
ДИСК
   Українська мова  5 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Котенко В.О.
ДИСК
   Українська мова  6 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Головко В. В.
ДИСК
   Українська мова  7 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Шабельник Т.М.
ДИСК
   Українська мова  8 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Шабельник Т.М.
ДИСК
  Українська мова  9 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Шабельник Т.М.
ДИСК
Грамотей. Укр. мова 5 кл. Збірник інтерактивних вправ (Укр.)
Коротич, Якименко
ДИСК
  Грамотей. Укр. мова 6 кл. Збірник інтерактивних вправ (Укр.)
Коротич, Якименко
ДИСК
  Грамотей. Укр. мова 7 кл. Збірник інтерактивних вправ (Укр.)
Коротич, Якименко
ДИСК
  Грамотей. Укр. мова 8 кл. Збірник інтерактивних вправ (Укр.)
Коротич, Якименко
ДИСК
  Грамотей. Укр. мова 9 кл. Збірник інтерактивних вправ (Укр.)
Коротич, Якименко
ДИСК
Конструктор уроку  з CD Укр. літ. 5 кл. (Укр.) Нова програма
Загоруйко О.Я.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. ЛІТ. 6 кл. (Укр.) Нова програма
Загоруйко О.Я.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. ЛІТ. 7 кл. для укр.шк. (Укр.)
Загоруйко О.Я.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. ЛІТ. 8 кл. для укр.шк. (Укр.)
Косогова О.О.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. ЛІТ. 9 кл. для укр.шк. (Укр.)
Муковоз Л. Г.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 5 кл. для РОС.шк. (Укр.) Нова програма
Яциніна О.О.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 5 кл. для укр.шк. (Укр.) Нова програма
Котенко В.О.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 6 кл. для укр.шк. (Укр.) Нова програма
Головко В.В.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 8 кл. для РОС.шк. (Укр.)
Гордєєва Л.М.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 8 кл. для укр.шк. (Укр.)
Кожем`якина А.І.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 9 кл. для РОС.шк. (Укр.)
Гордєєва Л.М.
ДИСК
Конструктор уроку  з CD УКР. МОВА 9 кл. для укр.шк. (Укр.)
Головко В.В.,
Котенко В.О.
Електронний конструктор уроку
Українська література. 5 клас (до нової програми) ВЕРСІЯ 3.0

Електронний конструктор уроку
Українська література. 6 клас. ВЕРСІЯ 3.0

Електронний конструктор уроку
Українська література. 8 клас - ВЕРСІЯ 2.1

УСІ уроки
Усі уроки української літератури. 5 клас + CD

УСІ уроки
Усі уроки української літератури. 6 клас + CD

УСІ уроки
Усі уроки української літератури в 7 класі. I семестр. Нова програма + СD Усі художні твори

ДИСК
Укр. література   5 кл П-К Розробки уроків. Сучасний майстер-клас (Укр.)/+ Диск
Паращич В.В.
ДИСК
Укр. література   6 кл П-К Розробки уроків. Сучасний майстер-клас (Укр.)/+ ДИСК
Паращич В. В.
ДИСК
  Українська література  Майстер-клас  7-9 кл.

ДИСК
   Українська література  Майстер-клас 10-11 кл. Рівень стандарту. Академічний рівень.

ДИСК
Українська література  5 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Паращич В.В.
ДИСК
   Українська література  6 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Загоруйко О. Я.
ДИСК
Українська література  7 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Паращич В.В.
ДИСК
Українська література  8 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Паращич В. В.
ДИСК
Українська література  9 кл. Електронні демонстраційні матеріали/Наочність нового покоління
Паращич В. В.
ДИСК
  АУДІО хрестоматія
Укр. література  9 кл.

ДИСК
АУДІО хрестоматія
Укр. література 10 кл.

ДИСК
АУДІО хрестоматія
Укр. література 11 кл.
Подорожко А.В.
ДИСК
  ФОНО хрестоматія 5 кл.
(2 диски) Новий
Наземнова Т.О. та ін.
ДИСК
  ФОНО хрестоматія 6 кл.
І,ІІ семестр (2 диски) (Укр) Нова програма
Карманний В. Г.
ДИСК
  ФОНО хрестоматія 6 кл.
(2 диски)
Карманний В.
ДИСК
  ФОНО хрестоматія 7 кл.
(2 диски)
Карманний В.
ДИСК
  ФОНО хрестоматія 8 кл.
(2 диски)
Карманний В.
Електронний конструктор уроку
Українська мова та література. Позакласна робота. 5-11 класи

ДИСК
   Укр. мова та література  Майстер-клас 10 кл. Профільний рівень.
Титаренко Ю.О.

Правильній організації навчально-виховного процесу сприяє навчальний кабінет, тобто допомагає вчителеві глибше і швидше підготуватися до уроку і провести його значно ефективніше, на високому науково-теоретичному рівні. Досвід показує, що різноманітні навчальні посібники ефективніше використовуються тоді, коли вони  зберігаються в навчальних кабінетах. І саме навчальний кабінет заохочує вчителя збирати дидактичний матеріал, який потім використовується на уроці. Навчальне обладнання в кабінеті створює більше можливостей для втілення в життя важливих дидактичних принципів: свідомості, самостійності й активності в навчанні, науковості викладання, тісного зв’язку з життям, наочності, індивідуального підходу до учнів, виховуючого і розвиваючого характеру навчання.
Беручи до уваги й те, що у 2016/2017 н.р. відбудеться обласний конкурс кабінетів суспільно-гуманітарних дисциплін, рекомендуємо обладнати кабінети української мови і літератури відповідно до вимог наукової організації праці меблями, всіма необхідними засобами навчання та пристроями, що полегшують їх використання, для проведення уроків, факультативних занять та позакласних заходів з мови та літератури, виховної роботи з учнями засобами літератури і мистецтва, а також для підвищення наукової та методичної кваліфікації вчителів.
        



Завідувач НМЦ СГД                                                    Є.Д.Квітень
                                                                                   

Комментариев нет: