Робота над проблемою гімназії


                
  ПРОБЛЕМА ГІМНАЗІЇ
Створення здоров'язбережувального і розвивального простору гімназії в контексті освітніх інновацій
                Проект "Наш вибір - розвиток і здоров'я"


1. Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес

 https://drive.google.com/file/d/0B-p8k-5RzHfwQTRnMkFXYjNPTnM/view?usp=sharing  

2.ВИКОРИСТАННЯ  ЗДОРОВЯЗБЕРІГАЮЧИХ  ТЕХНОЛОГІЙ  НА  УРОКАХ     З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ  ЗДОРОВЯ УЧНІВ ЯК НАЙВИЩОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ЦІННОСТІ

                                        «Без здоров'я і мудрість незавидна,   і  мистецтво 
                                       бліде,  і сила в’яне, і багатство без користі, і слово
                                       безсиле»      
                                                                                  ( Герофіл ) 
Душа дитини – жовтий соняшник,
До сонця тягнеться щомить,
Та на душі тоді лиш сонячно,
Коли нічого не болить,
Коли дитина загартована,
Здорова й сильна, не сумна,
Тоді наука їй – як золото,
А світ - як казка чарівна.
Плекаймо, вчителі, той соняшник,
Нехай здоровим  він   зроста,
Обличчям тягнеться до сонечка,
Корінням – вглиб землі  вроста.
                                                                (Самохіна М.В.)
1. Вступ
1.1. З історії здоров’язберігаючих  технологій
Час не стоїть на місці. Людство завжди перебуває у пошуках нових ідей і цей процес розпочинається саме зі шкільної парти. Час змінює стандарти, стереотипи,  потреби, і сьогодні школа  теж потребує реформування. А це довгий, клопітливий   процес. Людина тим і відрізняється від комахи та бджоли, що будує не за існуючими, природніми інстинктами, а за народженими творчістю проектами у баченні прекрасного та гармонійного.
         Колись метою школи було навчити якомога більше людей читати та писати. Зараз - це рівень початкової школи. А загальні цілі – зовсім інші. У школі викладається безліч предметів, але інформаційний простір сьогодні майже безмежний (телебачення, радіо, інтернет), тому вчитель перестає бути
єдиним джерелом знань.  А метою сучасної школи є підготовка дітей до
життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться
йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки. Основна мета
сучасної школи полягає у формуванні здорової особистості. Здорової як  фізично, так і духовно. Тому кожна школа сьогодні шукає свій шлях змін у просторі покращення якості освіти та виховання.
         Відповідно до Методичних рекомендацій щодо вивчення шкільних  дисциплін  у 2012-2013 навчальному році (Лист МОНмолодьспорту від 01.06.2012 року № 1/9-426) важливою ознакою сучасного уроку є використання здоров’язберігаючих технологій .
Національна Доктрина розвитку середньої освіти України в ХХ столітті передбачає вирішення таких проблем :
- виховання морально та фізично здорової людини;
- формування в учнів наукового світогляду, уявлення та розуміння наукової картини світу живої природи на основі усвідомлення понять і закономірностей взаємозв’язку безпечної поведінки людини, здорового способу життя, цінування власного життя та життя інших. Здоровя, за визначенням Всесвітньої організації охорони здоровя, - це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб або фізичних вад .
  Отже, здоровя – єдність фізичного, психічного, духовного, соціального, інтелектуального та творчого аспектів здоровя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад.
У своїх працях видатний педагог В.О.Сухомлинський писав: «Досвід переконав нас у тому, що приблизно  у 85% усіх невстигаючих учнів головна причина відставання у навчанні – поганий стан здоров’я, якесь нездужання або захворювання, найчастіше зовсім непомітне і таке, що можна вилікувати тільки спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя». На думку великого педагога, школа та вчитель зокрема повинні брати активну участь у збереженні здоров’я учнів.                                                                                                                        
          Учитель, володіючи сучасними педагогічними знаннями, при постійній
взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичним працівником та шкільним                                                                                            психологом, повинен планувати й організовувати свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу.
          Чому ми звертаємось сьогодні до теми здоров‘язбереження у школі?
          Тому що здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, учителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей та учнівської молоді.      Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої, а також відсутність мотивації до збереження та зміцнення здоров‘я.
         Сучасний стан  здоров’я  та суспільної  свідомості  населення України  свідчить, що існує  реальна загроза  вимирання  нації. При цьому  найбільше  страждають  незахищені  верстви населення, які  нині позбавлені  можливості
життєвого  самовизначення  та самореалізації, що призводить  до їх  соціальної  дезадаптації.
У Законі України «Про загальну середню освіту» в ст. 5 зазначено, що завданнями загальної середньої освіти є: виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців).
А в ст. 22 говориться про те, що загальноосвітній навчальний заклад повинен забезпечувати безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формувати гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців). І що відповідальність за організацію харчування учнів покладається на керівників цих навчальних закладів.
Учитель-предметник, володіючи сучасними педагогічними знаннями, у                                    
постійній взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичними працівниками,
шкільним психологом, класним керівником, повинен планувати та організовувати свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу.
Здоров’я дитини, її соціально – психологічна  адаптація, нормальне  зростання  і розвиток багато в чому  визначаються середовищем, у якому вона живе. Для дитини  6 – 17 років  таким середовищем  є школа,  оскільки  тут  дитина  проводить  70% часу.
         Існують різні визначення здоров’я та підходи до його збереження та зміцнення в педагогіці. Згідно визначенню Всесвітньої організації охорони здоров’я: “Здоров’я – це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб або фізичних вад”.
         ,,Мати гарне здоров’я – це мати почуття найвищого блаженства, що дозволяє людині говорити із задоволенням:  ,,Я почуваю себе чудово! Я живу чудово!” – писав творець однієї з популярних сьогодні систем оздоровлення Бречч. Відомо, що основна мета життя – щастя. Але до нього веде одна дорога - міцне здоров’я. Здорова людина любить життя. Вона  рідко буває нещасливою.
            Важко уявити собі у числі активних і повноцінних учасників навчально-виховного процесу дитину або вчителя, у яких постійно болить голова, які  знаходяться у постійній нервовій напрузі, всього бояться...        Здоров’я – єдність соматичного, психічного, духовного, соціального, інтелектуального та творчого аспектів здоров‘я, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад.
         Фізичне здоров’я  складає організм людини  як біологічну систему: органи і системи життєзабезпечення, їхні функції та здоровий стан, фізична діяльність і біохімічні процеси, гігієна тіла, рухова активність, здорове харчування, генетичне і репродуктивне здоров’я, профілактика хвороб, фізичний розвиток.
1.2. Поняття ,,здоров’язберігаючі технології”
         Поняття ,,здоров’язберігаючі технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та
зміцнення здоров’я учнів. У ході розробки проекту вчителями ретельно
опрацьована теоретична база.
Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
-   сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
-   оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
-   повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (за  О. Ващенко):
       - здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
       - оздоровчі технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, ароматерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
      - технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню
відповідних тем до предметів загально навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
- виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.
Здоровязберігаючі технології навчають дітей жити без конфліктів. Навчають укріплювати, зберігати своє і цінити чуже здоров’я. Ці технології прищеплюють дітям принципи здорового способу життя, посилюють мотивацію до навчання.
Урок – це основна структурна одиниця навчального процесу. Урок у
здоров’язберігаючих технологіях повинен не викликати в учнів погіршення здоров’я. Сучасний урок – це урок інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, стимулює цікавість, творчість. Усе це досягається різноманітними формами роботи з використанням інтерактиву та інноваційних технологій.
Теоретична значущість й актуальність розглянутої проблеми, її недостатня розробленість послужили підставою для визначення теми практикоорієнтованого проекту «Здоров’язберігаючі технології – інноваційний крок в освіті». Психічне здоров’я утворюють позитивні емоції і почуття, воля, самосвідомість, самовиховання, мотивація поведінки, стреси, психотравми, резерви психологічних можливостей людини, запобігання шкідливих звичок, формування гігієнічних навичок і позитивних звичок.
         Духовне здоров’я – це здоров’я в системі загальнолюдських цінностей, ідеал здорової людини, традиції культури українського народу, розвиток позитивних духовних рис, духовні цінності й засоби розвитку духовності.
         Соціальне здоров’я -  соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв’язків, наслідки антисоціального ставлення до довкілля, соціальне забезпечення життєво важливих потреб, соціальна адаптація, здоров’я нації, формування потреби вести здоровий спосіб життя.
         Інтелектуальне здоров'я - це можливість відкрити наші уми для нових ідей та досвіду, які можуть допомогти в поліпшенні особистої, групової та
суспільної взаємодії.
         На шляху до інтелектуального здоров'я необхідно витрачати більше часу на навчання, наприклад читання книг, журналів і газет, для того щоб бути в курсі  поточних питань та ідей.
         Одним із складових здоров‘я є і творчість. Тому що саме творчий підхід до вирішення будь-яких життєвих проблем, завдань робить людину здоровою.
        Ось чому тема створення у школі здоров‘язберігаючого середовища є такою актуальною.
        Ключовими компетентностями, що сприяють здоров’ю, якими повинні володіти учні для успішної соціалізації, є наступні: 
         - навички раціонального харчування;
         - навички рухової активності та загартування;
         - санітарно-гігієнічні навички;
 - навички організації режиму праці та відпочинку;
 - навички самоконтролю;
 - навички мотивації успіху та тренування волі;
 - навички управління стресами;
 - навички ефективного спілкування;
 - навички попередження конфліктів;
 - навички співчуття (емпатії);
 - навички поведінки в умовах тиску;
 - навички співробітництва;
 - навички самоусвідомлення та самооцінки;
 - визначення життєвих цілей і програм;
 - аналіз проблем прийняття рішень.
Що ж розуміють під поняттям «здоров‘язберіагаюча технологія»?
         Слово «технологія» в перекладі з грецької мови означає вчення про мистецтво.
         Здоров'язберігаюча технологія – це побудова послідовності факторів, що попереджують руйнування здоров'я при одночасному створенні системи
сприятливих для здоров'я умов.
         Поняття «здоров’язберігаючі технології» об’єднує у собі всі напрямки діяльності загальноосвітнього навчального закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я.
         Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
         - сприятливі умови навчання дитини у школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
         - оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
         - повноцінний та раціонально організований руховий режим.
         Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.
         Здоров'язберігаючі технології дозволяють:
- сформувати соціальну зрілість випускника;
- забезпечити можливість учням реалізувати свій потенціал;
- зберегти і підтримати фізіологічне здоров'я учнів.
         Здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, учителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей та учнівської молоді. Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання смертності, особливо дитячої.
         Тому головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.
         Мета сучасної школи - підготовка дітей до життя. Кожен учень має
отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки.
         Учитель, володіючи сучасними педагогічними знаннями, при постійній взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичними працівниками та шкільними
психологами, планує й організовує свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров’я всіх суб’єктів педагогічного процесу. У своїй роботі він звертається до різноманітних педагогічних технологій.
         Сучасна освіта характеризується широким впровадженням технологічного підходу. І це є об’єктивним процесом, новим етапом в еволюції освіти, на якому будуть переглянуті підходи до супроводу і забезпечення процесу природного розвитку дитини.
         Поняття “технологія” в педагогіку прийшло з виробництва, де визначається як сукупність різних елементів, зокрема прийомів, операцій, дій, процесів та їхню послідовність, тобто це своєрідна майстерність людини. Таким чином “технологія” виступає як алгоритм за допомогою якого отримується запланований результат.
         У кінці 70-их роках минулого століття збільшується увага до педагогічної технології і на Україні. Однак і сьогодні стосовно поняття “педагогічна технологія” єдиної думки науковців поки що не існує. У науковій літературі зустрічається понад 300 тлумачень цього поняття в залежності від того як автор уявляє собі структуру й складові освітнього технологічного процесу. Але їх об’єднує те, що всі автори єдині у визначенні мети педагогічної технології – це підвищення ефективності навчально-виховного процесу і гарантування досягнення учнями запланованих результатів навчання.
         За визначенням ЮНЕСКО, педагогічна технологія – це системний метод створення, застосування і визначення всього процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів і їх взаємодії, що своїм завданням вважає оптимізацію форм освіти.
         Будь яка педагогічна технологія має відповідати основним критеріям технологічності: концептуальності, системності, керованості, ефективності, відтворюваності.
         Технології навчання спрямовані на підвищення рівня знань, умінь і навичок протидії негативним явищам та формування відповідальної поведінки.
         Поняття “здоров’язберігаючі технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та
 зміцнення здоров’я учнів.
         Здоров’язберігаючі освітні технології поділяються на три групи:
     - організаційно-педагогічні (визначають структуру навчального процесу, яка сприяє запобіганню станів перевтомлення, гіподинамії тощо);
     - психолого-педагогічні (пов’язані з безпосередньою роботою вчителя на уроці);
     - навчально-виховні (це програми з формування культури здоров’я, на-вчання навичок здорового способу життя, профілактики пікідливих звичок, захворювань, позакласні заходи, робота з батьками).
         Дослідженнями доведено, що ефективність формування здорового способу життя вимагає активного залучення учнів до здоров’язберігаючого
навчального процесу, формування в них активної позиції щодо зміцнення і збереження власного здоров’я. Аналіз здоров’язберігаючої діяльності загальноосвітніх закладів України дозволив виділити складові моделі цієї діяльності. Вона має поєднувати такі форми і види роботи:
    -  корекцію порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу оздоровчих та медичних заходів без відриву від навчального процесу;
    - різноманітні форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх психологічного та фізіологічного впливу на учнів;
    - контроль за виконанням санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу; нормування навчального навантаження та профілактику перевтоми учнів;
    - медико-психолого-педагогічний моніторинг стану здоров’я, фізичного і                                  психічного розвитку учнів;
    - розробку та реалізацію навчальних програм із формування в учнів навичок ведення здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок;
    - діяльність служби психологічної допомога вчителям та учням у подоланні стресів, стану тривоги; сприяння гуманному ставленню до кожного учня; формування доброзичливих взаємовідносин у колективі вчителів;
    - організацію та контроль за дотриманням збалансованого харчування всіх учнів школи;
    - заходи, що сприяють збереженню та зміцненню здоров'я вчителів та учнів, створення умов для їх гармонійного розвитку.
         Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує тільної увага всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність з оздоровчій діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має всі можливості для того, щоб зробити освітній процес здоров’язберігаючим. і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров'я сучасних школярів, а про майбутнє України.
1.3. Основні завдання
1. Створення психолого-педагогічних і організаційно-педагогічних умов, які  
     забезпечують психічне здоров’я і комфорт учнів за допомогою гуманізації
     і демократизації навчально-виховного процесу на основі: фізкультурно- 
     спортивної активності; обґрунтованої відповідності навчального
     навантаження обсягові інформації, психофізичним можливостям її
     засвоєння; переведення традиційної інформаційно-об'ємної системи
     навчання на систему, яка навчає учнів самостійно здобувати знання,
     вільно мислити, застосовувати отриману інформацію на практиці.
2. Реалізація наукової організації навчальної праці, харчування та відпочинку
    учнів.
3. Створення максимально можливих санітарно-гігієнічних умов.
4. Включення учнів до свідомої діяльності з формування культури здорового
    способу життя, забезпечення цього процесу навчально-методичними
    посібниками.
5. Створення в навчальному закладі системи управління та моніторингу
    здоров’язберігаючої технології.
6. Формування культури здорового способу життя учнів як у навчальний, так
     і позаурочний час.
7. Створення системи підготовки кадрів, соціальної і фінансової підтримки
    ідеї здоров’язберігаючої технології; агітації і пропаганди; об'єднання
    зусиль усіх підрозділів навчального закладу, закладів медицини та
    фізичної культури.
8.  Забезпечення програмного і навчально-методичного обладнання з
     проблем здоров’язберігаючої технології.
9.  Забезпечення психологічного і медичного супроводу освіти.
10.Створення довершеної системи оздоровлення учнів в умовах літніх
     таборів.
11.Створення оптимальних умов для функціонування фізичної культури;
     забезпечення можливостей для впровадження сучасних інноваційних
     форм і методів роботи.
12.Створення інформаційно-комп’ютерного забезпечення оздоровчої
     системи.
13.Відкриття в навчальному закладі консультативно-оздоровчих центрів
     здорового способу життя для учнів, батьків і вчителів.
14.Введення в навчальний процес гуманітарних курсів "Основи здоров’я",
     "ОБЖ", "Етика".
15.Створення умов для дослідницько-експериментальної і науково-
     пошукової роботи з питань моделювання й апробації здоров’язберігаючих
     освітніх технологій.
1.4. Створення організаційно-педагогічних умов, які забезпечать
        психічне здоров’я і комфорт учнів
        Основна роль у здоров’язберігаючій діяльності будь-якого освітнього закладу відводиться грамотній організації навчального процесу. Кожен педпрацівник повинен   працювати  за моделлю здоров’язберігаючого середовища, найбільш значимими компонентами якої є:
    -  створення комфортних умов навчання (розклад уроків, перерв, режимні моменти);
    -  використання оздоровчих методик, які регулюють рухову активність, і прийомів реабілітації розумової і фізичної працездатності.
Модель екологічно комфортного освітнього середовища з використанням технології реабілітації працездатності школярів реалізується шляхом оптимізації і гуманізації навчального процесу, які можливі через:
   -   застосування різнорівневого навчання;
   -   глибоку диференціацію та індивідуалізацію навчання;
   -   широке використання сучасних педтехнологій;
   -   інтерактивне навчання;
   -   створення фізичного, фізіологічного, психічного комфорту для учнів;
   -  настанови вчительського колективу на створення відносин "учитель-учень" за формулою "суб’єкт-суб’єкт". Забезпечення позитивної мотивації навчання шляхом створення можливості успіху для кожного учня;
   -  розумне зменшення обсягу домашніх завдань із метою запобігання перевантаження учнів.
         Важливою умовою проведення уроків є застосування на заняттях здоров'язберігаючих технологій, що вимагає:
  -  урахування періодів працездатності учнів на уроках;
  -  урахування вікових і фізіологічних особливостей дітей на уроках;
  -  наявність емоційних розрядок на уроках;
  -  чергування пози з урахуванням видів діяльності;
  -  використання оздоровчо-фізкультурних пауз на уроках.
1.5. Види оздоровчих хвилинок на уроках
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
         Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі  фізичні вправи для осанки,  вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною, теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. А тепер піднімуться ті, хто сьогодні прийшов до школи.
 Пальчикова гімнастика
         Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Це підтверджують дослідження фізіологів. У роботах В.М.Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Дослідження
М.М. Кольцової свідчать, що кожен із пальців руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку.
         Таким чином, мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
 Звукова гімнастика
         Такі вправи дуже корисні для всіх дітей. Цей прийом легко використовувати на уроках літератури та мови, особливо під час  вивчення теми ,,Фонетика”,  він надасть вам можливість розвити правильну вимову звуків, сприятиме підвищенню чіткості та правильності вимови.
Психогімнастика
         Завданням "психогімнастики” є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини через зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості. Більшість психогімнастичних завдань побудовані на імітації певних почуттів та емоційних станів людини. Решта передбачає відтворення дітьми дій та вчинків уявних героїв. У таких іграх діти тренують свою увагу, пам’ять, спостережливість, витримку.А також вчаться розуміти людські емоції та контролювати їх. Такі вправи можуть проводитися у вигляді ігор де потрібно зобразити певні емоції, або продемонструвати певній емоційний стан (пантоміма). 
Арт- техніка
         В основі арт-техніки лежить творча діяльність, у першу чергу малювання. Творчий розвиток є  не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає  виховувати здорову особистість. За допомогою арт-техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення.  Крім того, творча діяльність допомагає зняти напруження, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах, та взагалі розвиває творчі здібності.  Основна задача таких технік не в тому, щоб навчити дітей малювати. Головна мета – це духовний розвиток, самопізнання людини через творчість та покращення адаптації школярів.  Творчі здібності вчитель розвиває на уроках праці та малювання, але сьогодні викладання цих предметів  повинно бути основане саме на таких методиках арт-техніки.
 Кольоротерапія
         Із  самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють вплив на організм, нервову систему та психіку людини, налаштовуючи його в унісон з оточуючим світом. Колір значно впливає на нас: притягує нас і до нас, змушує робити покупки та викликає різноманітні емоції. Зумовлює раптові почуття і навіть фізіологічні реакції, від припливу крові до почуття холоду.
         Колір може навіть лікувати. Наприклад, біль знімають відтінки блакитного. А сил надає помаранчевий. Зелений заспокоює. Недарма ми так намагаємось хоча б не на довго вирватись із міста - ближче до природи і її зеленому кольору.
Також колір може передавати риси характеру та стан:
          - темно-синій  - концентрація на внутрішніх проблемах, потреба в
            спокої, самоаналіз;
         - зелений – рівновага, незалежність, впертість, прагнення до безпеки;
         - червоний – сила волі, ексцентричність, направленість у зовнішній світ,
           агресія (якщо красного забагато), підвищена збудженість, активність;
         - жовтий – добрі емоції, безпосередність, цікавість, оптимізм;
         - фіолетовий – фантазія, інтуїція, емоційна та інтелектуальна зрілість;
         - коричневий – відчуття, фізичний дискомфорт, незручність, часто
            неприємні емоції;
         -  чорний – пригніченість, протест,  справжня потреба в змінах;
         - сірий – відсутність кольору, апатія, бажання піти, не помічати нічого,
            що тривожить.
Тому головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків. До вашої уваги «Музична аптека»
Знімають стреси та оказують терапевтичний вплив:
 ·       Балада групи «Іглз» - «Готель Каліфорнія»
 ·       Хоральна прелюдія фа мінор Баха («Соляріс»)
 ·       Арія Доніцетті «Слізна»
 ·       Арія «Таміно» з «Чарівної флейти» Моцарта.
 Тонізують та підвищують рівень працездатності:
 ·       Музика Брайна Адамса
 ·       Музика Тіни Тернер
 ·      Музика з балад Бон Джові
 ·       Музичні композиції Рікардо Фольї
 ·       Гітарні композиції
 Допоможуть розслабитися:
 ·       Музика Моцарта
 ·       Музика Альбіноні
 ·       Естрадні обробітки «Місячної сонати»
 ·       «До Елізи» Бетховен
Довго підтримувати рівень працездатності та самоконтролю допоможе:
 ·       Музика в стилі лаунж (медитативна музика)
 ·        Етнічна музика у сучасній обробітки
 Особливо посилює активність мозку:
 «Соната для двох фортепіано» Моцарт
Починаємо робочий день з зарядки…
Самий найкращий спосіб розпочати учбовий день із… ранкової гімнастики. Вона може бути представлена, як фізкультурною паузою, або  дихальною гімнастикою, або у вигляді сміхотерапії. Варіантів багато, головне, в цьому прийомі, що уся школа збирається разом та налагоджується на робочий лад, отримує позитивні емоції, які допоможуть зробити робочий день кращим, а ще допоможуть «зберегти» перший урок від ранкових пробуджень.
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі  фізичні вправи для осанки,  вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною… теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. А тепер підтнуться ті, хто сьогодні прийшов до школи.
ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ ЯК НАЙВИЩОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ЦІННОСТІ

Я, ти, він, вона,
Друзі,подруги, рідня!
Ми – країни майбуття!
В слові «ми» мільйони Я!
І розумних, і смішних,
І веселих, і сумних.
Скільки всіх навколо
В українських школах!

Над тобою сонце світить, рідная земля,
Ти найкрасивіша в світі, рідная земля!
Я люблю твої ліси і гори,
Я люблю твої сади і море,
Синії озера і безкрайнії поля.

Я – Аня, люблю танцювати,
Я – Денис, люблю читати
Я – Геннадій, комп’ютер люблю,
Я – Альона, зі спортом дружу,
Я – Аліна, з Альоною разом,
Ми в гімнастиці клас свій покажем!
Я – Мілана, на сцені я граю,
Я – Аня, про край свій чудовий співаю

Приспів:
Буду берегти я тебе і палко любить.
На своїй землі гідно треба, друзі, прожить.
Найкраще!
Разом, друзі, ми згубним звичкам скажемо: «ні»
І будем разом іти до своєї мети,
Щоб у світі чогось досягти!

Я, ти, він, вона,
Друзі,подруги, рідня!
Ми – країни майбуття!
В слові «ми» мільйони Я!
Всі:   МИ 
1:      Ті хто за здоровий спосіб життя
Всі :  ми
2:      Ті, хто сміливо крокує без обтяжень
Всі :  ми
3:      Ті, що цінують працю.
Всі:   Ми
4:      Ті, що обирають волю.
5:      Силу                                                                           
6:      Наснагу
7:      Здоровий глузд.
Всі:   Ми
1:      Сьогодні вам розкажемо
2:      Покажемо
3:      Доведемо
4:      Що основна цінність людини – це здоров’я.