Позакласна робота з предмета













                                 СЦЕНАРІЙ СВЯТА

               „Диво калинове – рідне українське слово”

(на фоні мелодії української пісні виходять ведучі: хлопчик і дівчинка)

1.Добрий день, шановні друзі! Ми зустрілись в тіснім крузі.
2.Слухать диво калинове – рідне українське слово.
1.В Українського народу, як і в інших народів світу, є багато радісних свят, які відповідають його потребам стану душі, характеру, традиціям.
2.Це веселі свята з піснями, танцями, сповнені гумору й щирої радості.
1.Але є ще одне свято рідної мови.
2.То ж хай це свято стане традиційним в нашій гімназії.
1.Хай наша рідна мова лунає найд світом вільно і світло
2.хай летить у всесвіт щире слово, як і   душа українського народу, його думи і світлі мрії, надії і сподівання.
(на фоні української  мелодії виходить хлопчик чи дівчинка і читає вірш )
-О мово моя солов»їна
Я так тебе з малку люблю
Як матір, як рідну Вкраїну
Як сонце-найкращу зорю
Та як же тебе не любити
І як    рідну мову не знать ?!
Без тебе не можу я жити
Без тебе я хочу ридать.
Без тебе і дня не проходить
Без тебе Вкраїни нема.
З тобою хай сонечко сходить
І пройде холодна зима.
О мово моя солов»їна пануй
У державі своїй.
Хай вічно живе Україна
І щастя квітує у ній
(Євгеній Плаксій)
1.Першим до нас приходить слово з колисковою материнською  піснею, тихою казкою доброю ласкою.
2.»мама», «тато»,»баба», «киця», «ляля» - лепече дитина.
1.Які дивні перші  двоскладові слова ! Які прості і милі слова першої колискової.
(на сцену виходять дівчатка з ляльками і співають колискову)
2.Дякуємо дівчатка за чудову пісню!
1.Українські пісні ніжно мама співала, коли ще  в сповивану були діти мали .
2.Українською мовою благословляла, як розходились ми на дороги Землі.
1.Люболв до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
2.Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова.
1.Хто дорожить ним, як честю матері, як добрим ім.»ям своєї родини.
2.Мов на світі багато. А тепер послухайте, якої думки про свої мови представники різних народів, а саме: англієць, німець, італієць і українець.
(на сцену виходять 4 хлопчика, у яких є відмінність в деталях костюму: кашкет, циліндр, шапка та інш.)

1.Українець: Ось послухайте, яка моя українська мова .
Ведучі: (звертаються до залу)
1.Любі хлопчики й дівчата оголошується поетичний конкурс під назвою «Візитна картка рідної мови»
2.У нашій залі умовно 2 команди. По черзі ми читаємо віршовані рядки про українську мову.
1.Останне слово за вами. А іноземні гості хай послухають
1.Українська рідна мова мелодійна…………(світанкова)
2.Ти від серця йдеш до серця і дзвениш, як те…………..(джерельце)
3.Щира, світла і казкова, ніжна, ніжна……………(пелюсткова)
4.Ти багата і барвиста, і дзвінка і …………(промениста)
5.І буденна, і святкова мова наша ………..(колискова)
6.І свята, і найрідніша, і для слуху …………….(наймиліша)
7.І тобі ясне світання, є любов, і є …………………(кохання)
8.Ти така ясна ,чудова, мова наша ………………………(веселкова)
9.Лагідна і терпелива, то сумна , то………….(жартівлива)
10.І щаслива, і нещасна, і сторична і ………………(сучасна)
11.Ділова і виробнича, і відверта й …………………….(таємнича)
12.На всі випадки життя, і на кожне ………………….(почуття)
Іноземці: Визнаємо, визнаємо українська мова житиме вічно.
Ведуча: Ми з вами одержали у спадок багату, розвинену, мелодійну мову.
Ведучий: Нею можна висловити все
Мова наша мова
Пісня стоголоса
Нею мрію навесні
Нею плаче осінь
Вона:
Нею марять зими
Нею кличе літо.
В ній криваві рими
Й сльози «Заповіту»
Він: пройшовши нелегкий шлях українська мова починає жити. У 2000 році з прекрасної ідеї відомого українського бізнесмену й  мецената з Канади Петра Яцика народився міжнародний конкурс знавців української мови .
2.9 листопада ми відзначаємо День української письменності й мови.
1.І сьогодні ми святі хочемо надати слово учасникам ( чи переможцям цього конкурсу, а також переможцям олімпіади з української мови та літератури)
Прикладом гармонійно особистості в нашій гімназії є……………, гарно навчається. Стримана, ввічлива, скромна, привітна, невтомна у своїй кипучості. Пише гарні твори, грамотні диктанти, і складає вірші.
(…… Читає один із них укр..мова)
2.Щиро дякуємо вам дівчатка. Неможливо любити народ. Україну без того аромату, о  слово, мій цвіт. Я ж тобі присягаюся, мова на любов і на вірність на 1000 літ.
1.Т.Г.Шевченко писав: «Ну щоб здавалося, слова…. Слова та голос більш нічого,
А серце б»ється – ожива, як їх почує!...»
Отже рідна мова – це невід»ємна частина і чарівний інструмент.
2.На звук якого відгукуються найтонші й найважливіші струни людської душі.
1.Але багато ще зусиль потрібно докласти кожному з нас, щоб наша державна мова до кінця очистилась від русизмів, вульгаризму,  невмотивованого вживання іноземних слів.
( …………читає  «Рідна мова»)
2.До боротьби за красу мови, за привабливість мови закликав також і поет М.Рильский
«як парость виноградної  лози,
Плекайте мову пильно й  ненастанно
Політь бур»Ян. Чистіше від сльози вона хай буде».
1.Як говорив Дмитро Білоус: «Мова – це пісня душі, покладено на слова»
2.Пісня-найдобрішп, найвиразніша мова. Вона вміщає в собі і палку любов до Вітчизни і яркий гнів до ворогів, і волелюбні думи народні, і ніжні запахи рідної землі.
1.У мене вмить заб»ється в грудях серце, коли до болю рідна й чарівна десь українська пісня розіллється. І жайворонком над нами залунає.
(Пісня  «Червоні маки»)
1.Українська мова це невичерпна скарбниця м»якого гумору, іскрометної іронії.
2.Гуморески, смішинки, анекдоти свідчать про те, що наш народ має жартівливу вдачу, І ви в цьому зараз переконаєтесь.
(Чути лемент Кайдашихи. Оглядаючи сцену йде до глядача, можна з книжки )
1.Сьогодні наша мова стала державною, звучіть у світі, Ії слухають інші народи.
2.Наша мова і пісня – чарує тисячі людей своєю щирістю, зігріває любов»ю і теплом .
1.Голубить ніжною ласкою, оновлюється і збагачується.
2.А як ви гадаєте, чи виховує мова людину ?
1.Вірна, про це красномовно свідчать наші українські прислів»я.
2.«Може хто з вас знає наші  прислів»я
(Спускається до дітей в зал, діти називають прислів»я)
-         «слово не горобець, випустиш не спіймаєш»
-         «Хліб – сіль їж, а правду ріж»
-         «Вмій жартувати, та знай коли перестати»
-         «Вмій сказати, та умій змовчати»
-         «Від солодких слів буває гірко»
-         «Довгим язиком тільки полумиски лизати»
-         «Добре слово краще ніж гроші»
-         «Вода все сполоще, а злого слова – ні»
1.Наше свято було б не закінченим, якби ми не згадали про минуле  свого краю  де живемо з вами. І про те, що являємося нащадками козацького роду.
2.Ми роду козацького діти. Ми любимо сонце і квіти. А Україна нам шле свій привіт .
1.Тож вітаємо козаків на нашому святі
( На  конях через всю залу заїжджають козаки)
2.Дякуємо, козаченьки що завітали на наше свято.
1.Що за свято, як без танців. Це напевно скаже всяк.
2.Тож запросимо дівчаток, на веселий гопачок
(Український танок)
1.Рідний край, рідна мова, що може зрівнятися з відчуттям найдорожчого у світі ?
2.Тож живи та розвивайся, квітни наша рідна мово.
1.Будь над оберегом, візитною карткою
2.Дзвени веселим струмочком, світи яскравим сонечком.
1.Нам в Україні всім судилось жити, в краю де кожна квітка голос має ! Тож українська мова хай звучить , над цілим світом хай вона лунає.
(Пісня у виконанні………………………………)
(Всі учасники виходять на сцену і говорять по 2 строчки)
1.Любі діти! Бережімо природу і мову, щоб справжніми бути людьми
2.Пісню мами, Ії колискову, що уперше почули дітьми
3.Все робіть, щоб річки не міліли
4.І ліси хай піснями звучать
5.І щоб мовою рідною вміли, Україну свою  оспівати
1.Ідіть по світу гордо і незалежно, знайте , що ви дітьи вільної України, багатостраждальної але роботящої і доброї. Щирої Батьківщини.
2.Вона одна у нас, як мати. І від нас усіх залежить, якою вона буде, наша мила Україна.
1.Від нашої любові, від праці, від честі залежить Ії майбутнє і доля всіх нас.
2.Любіть свою мову, свій рідний край, свою Україну
Ведучі
1.Свято присвячене …………………………….закінчено.
2.Дякуємо за увагу! До нових зустрічей !.

Інтелектуальний турнір знавців рідної мови

https://drive.google.com/file/d/0B-p8k-5RzHfwQVFfblY2eWZDLTg/view?usp=sharing




Сценарій виховного заходу
 Конкурс читців
«Слався, великий Кобзарю»
(Сцена прикрашена вишиванками, рушниками, портретом ,  висловами із творів, а за допомогою мультимедійних засобів й слайд-шоу демонструються картини, фото та мистецькі  твори
 з життя Т.Г.Шевченка )
            «І мене в сім’ї великій,                           «Учітеся,     
   в сім’ї вольній, новій                                брати мої,
   Не забудьте пом’янути                             думайте, читайте,
не злим, тихим словом.»                             і чужому научайтесь,
                                                                                     і свого не цурайтесь.»  

«Ну щоб, здавалося, слова...
Слова та голос –
більш нічого.
А серце б’ється – ожива
Як їх почує!...»

Звучить мелодія пісні  «Думи, мої думи...», поступово затихаючи.

Читець (за кулісами на фоні мелодії) Слайд №1.
...Жива
Жива душа поета святая,
Жива в святих його річах,
І ми, читая, оживаєм
І чуєм Бога в небесах.

Ведучий 1    Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшануємо пам'ять Шевченка.

Ведучий 2  Благословен той день той час,
 коли прослалась килимами,
 земля,  яку сходив Тарас
 малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
дрібними росами-сльозами.
В-1: Ми відчуваємо Тебе, Тарасе, своїм сучасником. Ти - наш пророк, духовний батько, творець і рятівник нації, який зробив незриме в  історії зримим у слові, дав народному духові точку опори і повернув самоповагу українцям.

В-2: Тарас Шевченко - Вільний дух! Його душа ніколи не вмирає. Він дарував вічність українському слову, передбачив наше майбутнє відродження.

В-1: Отож, розпочинаємо конкурс читців, присвячений пам'яті
Тараса Григоровича Шевченка.

В-2: Оцінювати конкурс буде журі у складі ….


В-1. Розпочинають конкурс читців учні молодшої вікової категорії ……..Запрошуємо на сцену    ученицю   …… класу……..


          В-1: Поезія для Тараса дуже дорога: це квіти його душі, це рідні діти його серця. Як дбайливий садівник, він плекає, доглядає їх. Але твори сумні. Причина їх суму - народне лихо.

В-2:Не джерельна вода поливає його вірші квіти, а сльози трударів і його особистості. Він пише для народу України.

В-2. Продовжують наш конкурс учні старшої вікової категорії . ……..Запрошуємо на сцену    ученицю   …… класу……..

В-1: Кобзар бачив, як гине українська культура і нація під натиском ззовні. Він бачив, як українці відрікаються від Батьківщини, від своєї землі, і народжувалися у нього такі гіркі рядки:
Несли, несли з чужого поля
І в Україну принесли
Великих слів велику силу
Та й більш нічого

В-2: Віра Тараса пророча, бо говорив він від імені мільйонів, як обранець самого Бога, наділений такою любов'ю до свого народу, що заради нього готовий був жертвувати власним життям. Тому мав моральне право сказати українцям:
Свою Україну любіть,
Любіть її... во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть

В-1: З Шевченком пов'язаний великий образ матері – страдниці: і тієї, що змушена втопити своє байстря, і тієї що у коротенькому хвилину відпочинку пестує свого сина і тільки вісні бачить його вільну долю і нарешті, величної матері Христа. Мати – то найсвятіше на світі: «А хто матір зневажає, того бог карає»

В-2: Тема материнства є одвічною темою в літературі. Немає такого поета чи письменника, який би не присвячував вірші матері. Згадаймо Лесю Українку, Максима Рильського, Ліну Костенко і Василя Симоненка. У їх творах образ матері - це символ чистоти, дівочої непорочності та доброти, страдниці, яка весь тягар життя несла на своїх дужих плечах.

В-1: Творчість Шевченка - це книга буття українців, своєрідна візитна картка українського народу. Недаремно Шевченків «Кобзар», як найбільшу святиню й чи не єдине посвідчення про особу брали з собою до невідомої Канади наприкінці XIX століття перші українські переселенці.
          В-2: «Учітеся, читайте і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь» - ці слова великого українського поета ніскільки не втратили своєї актуальності й сьогодні.
          В-1: Ось і сьогодні в нашій сімї, в нашій родині прозвучало живе слово Тараса Шевченка. 
          В-2: І ще раз ми переконуємося у поетичній величі та неперевершеності сили таланту Кобзаря.
          В-1: Геніальний поет, правдолюб, борець, охоронець української культури та мови – це Шевченко. 
          В-2: Мученик, знавець історії, патріот, народний месник, творець – це Шевченко.
          В-1:  Поет прекрасно знав і розумів душу українського народу , а тому закликав:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України!

В-2: Слово, для оголошення результатів конкурсу читців, надається членам журі. 
(Нагородження переможців з врученням дипломів та сувенірів.)





1.      Звідки пішло  прізвище Шевченко?
Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорізьким, де стояв отаман Кирило. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець. У Івана була одна донька Єфросинія.  Січовик Андрій (прадід поета) пристав до Єфросинії і став прозиватися Шевченком – бо в ті роки приймак брав жіноче прізвище.
2.       Назвати імена батьків Тараса Шевченка.
(Катерина  Бойко , Григорій).
3.       Як звали братів і сестер Шевченка?
(У Тараса було два брати і три сестри, він був третьою дитиною. Микита, Катерина, Ярина, Тарас. Марся. Йосип).
4.       Де і коли народився Т.Г.Шевченко?
(25 березня /9 березня 1814 р. в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (Черкаська область).
5.       Якого віку був Тарасик, коли померла його матуся, батько?
(9 років – мати 1823 р.,  11 років – батько 1825 р.)
6.       Де поневірявся  Т.Шевченко, осиротівши?
(Був попихачем у дяка П.Богорського, наймитував у попа, потім пас громадську отару).
7.       Яким твором, якого письменника захоплювався малий Тарас?
(І.Котляревського “Енеїдою”, творами Сковороди).
8.       Хто був вчителем малювання Тарасика?
(диякон Євфем, дяк-маляр с.Стеблів, с.Тарасівка).
9.       У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?
“Мені тринадцятий минало”, “Сон”, “І виріс я на чужині”, “І золотої, й дорогої”).
10. З ким дружив Тарас у дитинстві?
(Сусідські діти – Данило Бондаренко, Оксана Коваленко, Павло Могильний, Іван Сокира).
11. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?
(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання).
12. За що поміщик П.Енгельгардт звелів висікти свого козачка?
(Повернувшись з бенкету, застав за малюванням, кричав, що той палить свічки і т.д.).
13. У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі?
(1838 р.  За 2 тис. 500 карб.)
14. Хто був ініціатором викупу з кріпацтва, хто брав у цьому участь?
(Сошенко, Жуковський, Григорович; художник Брюлов К. змалював портрет Жуковського і за виручені гроші викупили Тараса).
15. Хто купив картину і за скільки?
(Дружина Миколи І).
16. У 1839 р. за постановою Академії художеств Шевченка нагороджено якою відзнакою?
(Срібною медаллю ІІ ступеня за малюнок з натури у 1840 р.).
17. Як називалася перша збірка творів Тараса Шевченка?
(“Кобзар”).
18. Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вони називались?
(“Кобзар” 1840 р. Вміщено 8 творів. “Думи мої, думи”, “Перебендя”. “Катерина”, Думка”, “До Основ’яненка”, “Тарасова ніч” та ін.).
19. Коли Шевченко виїжджає на Україну?
(1843-1844 рр., 1845-1847 рр., 18  -18  р.)
20. Де і коли був заарештований Шевченко?
(5 квітня 1847 р. на переправі через Дніпро в Києві).
21. Що було причиною заслання Шевченка?
(Революційні вірші, альбом поезій “Три літа”, які жандарми знайшли при арешті, сатирична поема “Сон”).
22. Назвіть першу надруковану баладу Шевченка. Якими словами вона починається?
(Балада “Причинна”, “Реве та стогне Дніпр широкий”).
Хто написав музику? (Український композитор Д.Крижанівський).
23 .Який композитор написав близько  100-а мелодій на слова Шевченка?
(Український композитор М.В.Лисенко).
24 .Якою широковідомою народною піснею розпочинається поема “Причинна”?
(“Реве та стогне Дніпр широкий”).
25. З якої поеми ці слова?
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями.
Бо москалі – чужі люди,
Роблять лихо з вами.
(“Катерина”)
26. Кому присвячена поема “Катерина”?
(В. Жуковському).
27. Які поеми Шевченка названі жіночими іменами?
“Катерина”, “Марія”, “Мар’яна-черниця”).
28. Кому присвячено вступ до поеми “Марія-черниця”?
(Оксані Коваленко – подрузі дитинства).
 29. З якої поезії ці слова?
А щоб збудить химерну волю,
Треба миром, громадою обух сталить,
Та добре  вигострить сокиру
Та й заходиться вже будить…
(Я не нездужаю, нівроку…”)
30. У якому творі героїня призналася своєму   синові, що вона його мати?
(“Наймичка”).
31. У якому творі матері сниться щасливе життя сина?       
(Вірш “Сон”, “На панщині пшеницю жала…”)
32. Переклад якого уривка поеми Київської Русі зробив Шевченко?
(“Плач Ярославни” із “Слово о полку Ігоревім”.
 33. У якому творі авторові усі події наснилися?
(Поема “Сон”).
34. Драматичні твори Шевченка?
(“Назар Стодоля”).
35. До кого звернене “Посланіє”?
(І Мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм
В Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє”).
36. З якого твору ці частини: Інтродукція. Свято в Чигирині. Громада. Треті півні. Червоний бенкет. Гупалівшина. Лебедин, Гонта в Умані. Епілог?
(Поема “Гайдамаки”).
37. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?
(“Захалявна книжечка”).
38. Чому Т.Шевченко написав “Заповіт” у 1845 р.?
(Хвороба).
39. Скількома мовами перекладено “Заповіт”?
(150-ма).
40. За участь у якому таємному товаристві засуджено Т.Г.Шевченка?
(Кирило-Мефодіївське товариство).
41. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?
(“Катерина”).
42. Які жіночі портрети ви ще знаєте, написані рукою Шевченка-художника?
(“Портрет Ганни Закревської”, “Самаритянка”, “Катерина”, “П.Маклеєвської”, “Горпенко”, “Кейкаутової”).
43. За які мистецькі твори Т.Г.Шевченко одержав звання Академіка?
(За гравюри у 1861 р.)
44. Який російський поет присвятив вірш на смерть поета?
(“Всё он изведал: тюрьму, Петербург
Справки, допросы, жандармов любезности
Всё  —  и раздольную степь Оренбургскую
И её крепость…”)
(Некрасов).
45. У яких країнах є пам’ятники Т.Г.Шевченку?
(Канада, Америка, Австралія, Франція та ін.).
46. Які прозові повісті ви пам’ятаєте?
(збереглося 9 – “Наймичка”, “Варнак”, “Княгиня”, “Музикант”. “Несчастный”, “Капитанша”, “Близнецы”, “Художник”, “Прогулка с удовольствием и без морали”)
1 команда
1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)
2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)
З. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)
4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)
5. Як звати батька Тараса? (Григорій)
6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)
7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)
8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)
9. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)
10. Художник, який познайомив Т. Шевченка з Брюлловим. (Іван Сошенко)
11. Як звали Тарасових братів? (Йосип і Микита)
12. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)
13. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)
14. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)
15.Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)

2 команда
1. Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)
2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)
З. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)
4. Жанр «Тополі», (балада)
5. Як звали Тарасового діда? (Іван)
6. Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)
7. Рік народження поета. (1814 р.)
8. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)
9. Як звали матір Тараса? (Катерина)
10. Батько Тараса був... (стельмахом, чумаком)
11. Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)
12.Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)
13. Продовжити: «Поховайте та вставайте...» (Кайдани порвіте...)
14. Прізвище майстра малярних справ, у якого вчився Шевченко. (Ширяєв)
15. Імена Тарасових сестер. (Катерина, Марія, Ярина)