Наш мозок - сплячий велетень



Кожна людина під час народження має значно більший інтелектуальний потенціал, ніж Леонардо да Вінчі впродовж усього життя.
Гленн Домен
Кожна людина, незалежно від свого віку і величини IQ, може навчитись всього, якщо їй дати змогу використати власний стиль навчання і свої сильні риси. Яким чином?
Наш дивовижний мозок склада­ється з тисяч мільярдів клітин, може розвивати до 40 тисяч розгалужень і з'єднань на кожному нейроні. Має дві півкулі: ліву наукову і праву творчу (у ліваків — навпаки), які обмінюються мільйонами пові­домлень за секунду. Кожна з півкуль має різні «центри інтелекту», пра­цює на чотирьох окремих хвилях. За допомогою хімічно-електричних процесів інформація миттєво пе­редається в усі частинки тіла. Навчатись можна завдяки зору, слуху, нюху, смаку, доторку, завдяки тому, що робиш, уявляєш, почува­єш, відчуваєш інтуїтивно.
Різні шляхи навчання по-різному розвинені у кожної дитини і утво­рюють її єдиний неповторний інте­лект.
Розрізняють 8 видів інтелекту.

Мовний (вербально-лінгвістичний) тип інтелекту
Найяскравіше виявлений: у пись­менників,журналістів,ораторів, політичних лідерів.
Ймовірні риси:
  • Чутливий до взірців;
  • Організований, систематичний;
  • Схильний до розмірковування;
  • Любить слухати, читати, писати;
  • Не має проблем з правописом;
  • Любить мовні ігри;
  • Добре запам'ятовує подробиці;
  • Може бути добрим промовцем, переконливий у дискусіях (деякі особи проте віддають перевагу писемній формі викладу).
Як використати під час навчання:
  • Розповідати історії;
  • Читати книжки й періодику;
  • Грати в ігри на розвиток пам'яті, мовні ігри;
  • Дискутувати, писати до шкільної газети, складати загадки;
  • Поєднувати читання і письмо з іншими галузями;
  • Користуватись комп'ютерним редактором як можливістю пізнати інформаційні технології.
Логіко-математичний тип інтелекту
Найяскравіше виявлений:у науковців точних наук, інженерів, детективів, правників, бухгалтерів.
Ймовірні риси:
  • Мислить абстрактно;
  • Точно висловлюється;
  • Любить рахувати;
  • Любить бути організованим;
  • Застосовує логічні мовленнєві струк­тури;
  • Любить працювати з комп'ютером і розв'язувати задачі, експериментувати, спираючись на логіку;
  • Любить чіткі нотатки.
Як використати під час навчання:
  • Стимулювати розв'язання завдань;
  • Грати в шахи, інші ігри, які потребу­ють математичних розрахунків;
  • Аналізувати і інтерпретувати дані, розмірковувати;
  • Збагачувати практичний досвід, прогнозувати;
  • Знаходити час на все;
  • Завдання виконувати послідовно, крок за кроком;
  • Залучати математику і органі­зованість до інших предметів;
  • Застосовувати комп'ютер для роз­рахунків, створювати спеціальні розрахункові документи.
Моторний (кінестетичний) тип інтелекту
Найяскравіше виявлений: у тан­цюристів, акторів, спортсменів, винахідників, хірургів, осіб з тех­нічними і математичними здіб­ностями.
Ймовірні риси:
  • Винятково володіє власним тілом, його реакції автоматичні і відповідають подразникові, уміє розкласти дію в часі;
  • Найкраще вчиться в русі, через діяльність;
  • Любить діяти і брати участь у змаганнях;
  • Любить сприймати предмети на дотик;
  • Має здібності до майстрування;
  • Пам'ятає радше те, що виконував, а не те, про що говорили чи що показували;
  • Слухаючи, бавиться різними предметами;
  • Крутиться, якщо замало перерв;
  • Технічно обдарований, любить ручну працю.
Як використати під час навчання:
  • Виконувати фізичні вправи, уяв­ляючи себе предметом, який треба вивчити;
  • Застосовувати до навчання танець і рухи;
  • Використовувати конструктори Лего, моделі;
  • Забезпечити багато перерв під час навчання;
  • Для концентрування користуватись прийомами карате;
  • Брати участь у командних іграх, грати сценки та різні ролі.
Візуально-просторовий тип інтелекту
Зазвичай найяскравіше виявлений: у архітекторів, художників, і скульпторів, шахістів, науковців і природничих наук, військових і стратегів.
Ймовірні риси:
  • Мислить образами;
  • Творить в уяві різноманітні взірці реальності;
  • Запам'ятовує інформацію образами;
  • Має добре відчуття кольору і цілості;
  • Любить мистецтво;
  • Легко відчитує карти, графіки і діаграми.
Як використати під час навчання:
  • Використовувати ілюстрації під час навчання, послуговуватись мімікою;
  • Чіпляти на стінах наочні засоби, уявляти завдання;
  • Малювати графіки і карти, підкреслювати кольоровими олівцями;
  • Користуватись асоціативними схемами;
  • Поєднувати мистецтво з іншими предметами.
Музичний тип інтелекту
Найяскравіше виявлений: у музикантів, компози­торів, слухачів — шанува­льників музики, інженерів музичного запису, виробни­ків і настроювачів музич­них інструментів, пред­ставників культур, що не мають традиційного писемного мовлення.
Ймовірні риси:
  • Відчуває ритм,тональності і звукові гамми;
  • Чутливий до емоційного на­вантаження музики;
  • Відчуває складні музичні стру­ктури.
Як використати під час навчання:
  • Грати на музичних інструментах;
  • Учитись за допомогою пісень, репу, віршів, хорового співу;
  • Працювати під музику;
  • Змінювати настрій за допомогою музики, послуговуватись музикою, щоб розслабитись;
  • Уявляти чи малювати власні зорові образи, слухаючи музику;
  • Компонувати музику за допомогою комп'ютера.
Природничий тип інтелекту
Найяскравіше виявлений:у агрономів, ветеринарів, біологів, хіміків, геологів, астрономів.
Ймовірні риси:
  • Має виражене відчуття природи;
  • Тонко і глибоко відчуває красу Землі;
  • Легко зав'язує дружбу з тваринами;
  • Відчуває складні природні біоритми;
  • Добрий посередник між людьми і природою.
Як використати під час навчання:
  • Вчитись на природі, розмірко­вувати;
  • Використовувати візуалізацію під час навчання;
  • Використовувати відчуття законів природи для налагодження дружніх стосунків;
  • Використовувати знання законів світу для вивчення інших предметів.
Міжособистісний (соціальний) тип інтелекту
Найяскравіше виявлений: у по­літичних, громадських, релігійних діячів, педагогів, бізнесменів.
Ймовірні риси:
  • Добрий посередник у переговорах;
  • Легко зав'язує контакти з іншими людьми;
  • Уміє вгадувати наміри осіб;
  • Має багато друзів;
  • Уміє порозумітися з людьми, часто ними маніпулює;
  • Любить колективні заняття;
  • Охоче співпрацює.
Як використати під час навчання:
  • Вчитися разом з іншими або у парі з кимось;
  • Робити багато перерв, які дозволяють зав'язати контакти;
  • Активно спілкуватись;
  • Перетворити навчання на гру;
  • Уводити особисті стосунки у вивчення всіх предметів;
  • Працювати в групі, опікуватися іншими.
Внутріособистісний (інтуїтивний) тип інтелекту
Найяскравіше виявлений: у пись­менників, філософів, мислителів.
Ймовірні риси:
  • Керується власною системою цін­ностей;
  • Повністю усвідомлює свої почуття;
  • Добре розвинута інтуїція;
  • Цілком свідомий власних сильних рис і слабостей;
  • Потайний;
  • Прагне вирізнятися з-посеред більшості.
Як використати під час навчання:
  • Займатися тими видами діяльності, і які стимулюють особистий розвиток;
  • Залишати трохи часу для роз­мірковування;
  • Вести самостійні дослідження;
  • Слухати голос власної інтуїції;
  • Дискутувати про свої враження та почуття, описувати їх, вести що­денник;
  • Дозволяти собі бути не таким, як інші.
Що ж робити з цими типами інтелекту? Як визначити здібності дитини? Психологи стверджують, що стиль навчання можна визначити за рухом очей, мовою тіла і способом мовлення дитини.
Учень, який, засвоюючи інформа­цію, спокійно сидить і дивиться вперед або ж піднімає очі догори, зазвичай швидко говорить, — має візуальний стиль навчання. Учень, який, засвоюючи інформацію, водить очима (праваки — справа наліво, ліва­ки — зліва направо) чи дивиться вниз, віддає перевагу слуховому стилю.
Дуже рухлива дитина, яка, засвоюючи інформацію, дивиться праворуч і вниз, повільно говорить, ймовірно, виявиться кінестетиком.
Візуальна дитина сидить прямо і стежить очима за тим, хто подає інформацію. У таких дітей у голові «фільм» або «картинка». Коли вона прагне повторити інформацію, її погляд спрямований вперед. Слухова дитина часто тихо повторює слова вчителя або ж киває головою. У таких дітей, коли вони прагнуть повторити інформацію, у голові «прокручується касета». У цей час їхній погляд спрямований у далечінь.
Дитина-кінестетик під час засвоєння інформації вільно вмощується в кріслі, слухаючи, любить бавитися сторонніми предметами: клацати ручкою, перекладати папери, підкидати м'ячик, гратися своїми пальцями...
Пояснюючи щось, візуальна дитина починає малювати схеми. Коли їй вголос зачитати перелік чогось, вона захоче сама прочитати. У новому місці зазвичай більше роздивляється. Слухова дитина завжди запитує про все, що її цікавить. У незнайомому місці часто заводить розмову з новими людьми. Кінестетична дитина завжди потребує бути в русі.
Визначити стиль навчання можна, спостерігаючи за дитиною. Так, дитина з розвиненим міжособистісним інтелектом після заняття проведе свій урок серед ляльок чи машинок, або «навчаючи» рідних.
У дітей переважно добре розвинені 3-4 ти­пи інтелекту, з них один зазвичай є домінуючим. Решта розвинені слаб­ше, один-два інте­лекти можуть бути практично відсутніми, наприклад, музичний чи математичний. Виняток складають особливі ді­ти з дзеркальним сприй­няттям дійсності, які мають розвинені усі типи інтелекту.
Представниками такого типу є Ейнштейн, Леонардо да Вінчі... Допомогти таким дітям у початковій школі можуть лише фахівці.
У сучасній школі найбільше цінується вербально-лінгвістичний інтелект, на основі якого складено тести IQ. Діти, які погано вчаться у школі, навіть коли дуже старають­ся, просто не мають вербально-лінгвістичних здібностей. А це 70% дітей. Але ці діти обдаровані іншими інтелектами і талантами. Слід лише їх побачити, зміцнити і допомогти використати у навчанні. І розвивати у дитини віру в себе, розвивати емоційний інтелект, який на 70 % визначає успішність людини в житті, незалежно від рівня IQ.