Кожна людина
під час народження має значно більший інтелектуальний потенціал, ніж Леонардо
да Вінчі впродовж усього життя.
Гленн Домен
Кожна
людина, незалежно від свого віку і величини IQ, може навчитись всього, якщо їй
дати змогу використати власний стиль навчання і свої сильні риси. Яким чином?
Наш
дивовижний мозок складається з тисяч мільярдів клітин, може розвивати до 40
тисяч розгалужень і з'єднань на кожному нейроні. Має дві півкулі: ліву наукову
і праву творчу (у ліваків — навпаки), які обмінюються мільйонами повідомлень
за секунду. Кожна з півкуль має різні «центри інтелекту», працює на чотирьох
окремих хвилях. За допомогою хімічно-електричних процесів інформація миттєво передається
в усі частинки тіла. Навчатись можна завдяки зору, слуху, нюху, смаку, доторку,
завдяки тому, що робиш, уявляєш, почуваєш, відчуваєш інтуїтивно.
Різні шляхи
навчання по-різному розвинені у кожної дитини і утворюють її єдиний
неповторний інтелект.
Розрізняють
8 видів інтелекту.
Мовний (вербально-лінгвістичний) тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений: у письменників,журналістів,ораторів, політичних лідерів.
Ймовірні риси:
- Чутливий до взірців;
- Організований, систематичний;
- Схильний до розмірковування;
- Любить слухати, читати, писати;
- Не має проблем з правописом;
- Любить мовні ігри;
- Добре запам'ятовує подробиці;
- Може бути добрим промовцем, переконливий у дискусіях (деякі особи проте віддають перевагу писемній формі викладу).
Як використати під час навчання:
- Розповідати історії;
- Читати книжки й періодику;
- Грати в ігри на розвиток пам'яті, мовні ігри;
- Дискутувати, писати до шкільної газети, складати загадки;
- Поєднувати читання і письмо з іншими галузями;
- Користуватись комп'ютерним редактором як можливістю пізнати інформаційні технології.
Логіко-математичний тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений:у науковців точних наук, інженерів, детективів, правників,
бухгалтерів.
Ймовірні риси:
- Мислить абстрактно;
- Точно висловлюється;
- Любить рахувати;
- Любить бути організованим;
- Застосовує логічні мовленнєві структури;
- Любить працювати з комп'ютером і розв'язувати задачі, експериментувати, спираючись на логіку;
- Любить чіткі нотатки.
Як використати під час навчання:
- Стимулювати розв'язання завдань;
- Грати в шахи, інші ігри, які потребують математичних розрахунків;
- Аналізувати і інтерпретувати дані, розмірковувати;
- Збагачувати практичний досвід, прогнозувати;
- Знаходити час на все;
- Завдання виконувати послідовно, крок за кроком;
- Залучати математику і організованість до інших предметів;
- Застосовувати комп'ютер для розрахунків, створювати спеціальні розрахункові документи.
Моторний (кінестетичний) тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений: у танцюристів, акторів, спортсменів, винахідників, хірургів, осіб з
технічними і математичними здібностями.
Ймовірні риси:
- Винятково володіє власним тілом, його реакції автоматичні і відповідають подразникові, уміє розкласти дію в часі;
- Найкраще вчиться в русі, через діяльність;
- Любить діяти і брати участь у змаганнях;
- Любить сприймати предмети на дотик;
- Має здібності до майстрування;
- Пам'ятає радше те, що виконував, а не те, про що говорили чи що показували;
- Слухаючи, бавиться різними предметами;
- Крутиться, якщо замало перерв;
- Технічно обдарований, любить ручну працю.
Як використати під час навчання:
- Виконувати фізичні вправи, уявляючи себе предметом, який треба вивчити;
- Застосовувати до навчання танець і рухи;
- Використовувати конструктори Лего, моделі;
- Забезпечити багато перерв під час навчання;
- Для концентрування користуватись прийомами карате;
- Брати участь у командних іграх, грати сценки та різні ролі.
Візуально-просторовий тип інтелекту
Зазвичай
найяскравіше виявлений: у архітекторів, художників, і скульпторів, шахістів,
науковців і природничих наук, військових і стратегів.
Ймовірні риси:
- Мислить образами;
- Творить в уяві різноманітні взірці реальності;
- Запам'ятовує інформацію образами;
- Має добре відчуття кольору і цілості;
- Любить мистецтво;
- Легко відчитує карти, графіки і діаграми.
Як використати під час навчання:
- Використовувати ілюстрації під час навчання, послуговуватись мімікою;
- Чіпляти на стінах наочні засоби, уявляти завдання;
- Малювати графіки і карти, підкреслювати кольоровими олівцями;
- Користуватись асоціативними схемами;
- Поєднувати мистецтво з іншими предметами.
Музичний тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений: у музикантів, композиторів, слухачів — шанувальників музики,
інженерів музичного запису, виробників і настроювачів музичних інструментів,
представників культур, що не мають традиційного писемного мовлення.
Ймовірні риси:
- Відчуває ритм,тональності і звукові гамми;
- Чутливий до емоційного навантаження музики;
- Відчуває складні музичні структури.
Як використати під час навчання:
- Грати на музичних інструментах;
- Учитись за допомогою пісень, репу, віршів, хорового співу;
- Працювати під музику;
- Змінювати настрій за допомогою музики, послуговуватись музикою, щоб розслабитись;
- Уявляти чи малювати власні зорові образи, слухаючи музику;
- Компонувати музику за допомогою комп'ютера.
Природничий тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений:у агрономів, ветеринарів, біологів, хіміків, геологів, астрономів.
Ймовірні риси:
- Має виражене відчуття природи;
- Тонко і глибоко відчуває красу Землі;
- Легко зав'язує дружбу з тваринами;
- Відчуває складні природні біоритми;
- Добрий посередник між людьми і природою.
Як використати під час навчання:
- Вчитись на природі, розмірковувати;
- Використовувати візуалізацію під час навчання;
- Використовувати відчуття законів природи для налагодження дружніх стосунків;
- Використовувати знання законів світу для вивчення інших предметів.
Міжособистісний (соціальний) тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений: у політичних, громадських, релігійних діячів, педагогів,
бізнесменів.
Ймовірні риси:
- Добрий посередник у переговорах;
- Легко зав'язує контакти з іншими людьми;
- Уміє вгадувати наміри осіб;
- Має багато друзів;
- Уміє порозумітися з людьми, часто ними маніпулює;
- Любить колективні заняття;
- Охоче співпрацює.
Як використати під час навчання:
- Вчитися разом з іншими або у парі з кимось;
- Робити багато перерв, які дозволяють зав'язати контакти;
- Активно спілкуватись;
- Перетворити навчання на гру;
- Уводити особисті стосунки у вивчення всіх предметів;
- Працювати в групі, опікуватися іншими.
Внутріособистісний (інтуїтивний) тип інтелекту
Найяскравіше
виявлений: у письменників, філософів, мислителів.
Ймовірні риси:
- Керується власною системою цінностей;
- Повністю усвідомлює свої почуття;
- Добре розвинута інтуїція;
- Цілком свідомий власних сильних рис і слабостей;
- Потайний;
- Прагне вирізнятися з-посеред більшості.
Як використати під час навчання:
- Займатися тими видами діяльності, і які стимулюють особистий розвиток;
- Залишати трохи часу для розмірковування;
- Вести самостійні дослідження;
- Слухати голос власної інтуїції;
- Дискутувати про свої враження та почуття, описувати їх, вести щоденник;
- Дозволяти собі бути не таким, як інші.
Що ж робити
з цими типами інтелекту? Як визначити здібності дитини? Психологи стверджують,
що стиль навчання можна визначити за рухом очей, мовою тіла і способом мовлення
дитини.
Учень, який,
засвоюючи інформацію, спокійно сидить і дивиться вперед або ж піднімає очі
догори, зазвичай швидко говорить, — має візуальний стиль навчання. Учень, який,
засвоюючи інформацію, водить очима (праваки — справа наліво, ліваки — зліва
направо) чи дивиться вниз, віддає перевагу слуховому стилю.
Дуже рухлива
дитина, яка, засвоюючи інформацію, дивиться праворуч і вниз, повільно говорить,
ймовірно, виявиться кінестетиком.
Візуальна
дитина сидить прямо і стежить очима за тим, хто подає інформацію. У таких дітей
у голові «фільм» або «картинка». Коли вона прагне повторити інформацію, її
погляд спрямований вперед. Слухова дитина часто тихо повторює слова вчителя або
ж киває головою. У таких дітей, коли вони прагнуть повторити інформацію, у
голові «прокручується касета». У цей час їхній погляд спрямований у далечінь.
Дитина-кінестетик
під час засвоєння інформації вільно вмощується в кріслі, слухаючи, любить
бавитися сторонніми предметами: клацати ручкою, перекладати папери, підкидати
м'ячик, гратися своїми пальцями...
Пояснюючи
щось, візуальна дитина починає малювати схеми. Коли їй вголос зачитати перелік
чогось, вона захоче сама прочитати. У новому місці зазвичай більше
роздивляється. Слухова дитина завжди запитує про все, що її цікавить. У
незнайомому місці часто заводить розмову з новими людьми. Кінестетична дитина
завжди потребує бути в русі.
Визначити
стиль навчання можна, спостерігаючи за дитиною. Так, дитина з розвиненим
міжособистісним інтелектом після заняття проведе свій урок серед ляльок чи
машинок, або «навчаючи» рідних.
У дітей
переважно добре розвинені 3-4 типи інтелекту, з них один зазвичай є
домінуючим. Решта розвинені слабше, один-два інтелекти можуть бути практично
відсутніми, наприклад, музичний чи математичний. Виняток складають особливі діти
з дзеркальним сприйняттям дійсності, які мають розвинені усі типи інтелекту.
Представниками
такого типу є Ейнштейн, Леонардо да Вінчі... Допомогти таким дітям у початковій
школі можуть лише фахівці.
У сучасній
школі найбільше цінується вербально-лінгвістичний інтелект, на основі якого
складено тести IQ. Діти, які погано вчаться у школі, навіть коли дуже стараються,
просто не мають вербально-лінгвістичних здібностей. А це 70% дітей. Але ці діти
обдаровані іншими інтелектами і талантами. Слід лише їх побачити, зміцнити і
допомогти використати у навчанні. І розвивати у дитини віру в себе, розвивати
емоційний інтелект, який на 70 % визначає успішність людини в житті, незалежно
від рівня IQ.