ПОВТОРЮЄМО ТЕОРІЮ ЛІТЕРАТУРИ


·       Художня література це вид мистецтва, що відображає дійсність засобами мови в образній писемній мові.
·  Художній образ – це узагальнена картина людського життя і навколишнього світу, втілена в індивідуально – мистецьку форму творчою уявою письменника.

·       Тема – це те, про що розповідається в художньому творі.
·       Ідея – основна думка твору, висвітленню якої підпорядковані всі образи і художні засоби твору.
·       Проблема – основне питання, порушене у творі, та сторона життя, що особливо цікавить письменника.
·       Проблематика – це коло питань, які автор порушує  у творі.
·       Конфлікт – суперечність, зіткнення, що лежить в основі боротьби між персонажами, і зумовлює розвиток подій у творі.
·       Фабула твору – це поданий у причино – часовій послідовності ланцюг подій, змальованих у художньому творі (сюжет).
·       Композиція – це побудова художнього твору, розміщення і співвідношення всіх його частин, порядок розгортання подій і розстановка персонажів.
·       Сюжет – це художньо осмислена конкретна система пов’язаних між собою подій,у яких розвиваються характери персонажів і зміст твору.
·        Троп – слово або вираз, ужиті в переносному значенні. Тропи забезпечують образність художньої мови,посилюють емоційність, виразність, допомагають яскравіше змалювати у творі персонажів та обставини.
·        Епітет – художнє визначення, яке образно або емоційно розкриває ознаки певного явища.
·        Порівняння – троп, що пояснює ознаки одного явища або предмета за допомогою іншого, чимось схожого на нього.
·        Метафора – троп, у якому ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними (Метафора – ніби приховане порівняння. Але: два явища не порівнюються, а ознаки одного переносяться на інше).
·        Символ – предмет або слово, що умовно виражає суть певного явища.
·        Персоніфікація – надання тваринам, предметам,явищам та поняттям властивостей людини олюднення їх.
·        Алегорія – іносказання; троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу.
·        Метонімія – троп, для якого характерне перенесення назви з одного явища на інше, що перебуває з ним в певному зв’язку (увесь Київ вийшов на демонстрацію або з’їв три тарілки).
·        Синекдоха – троп, що заснований на вживанні однини замість множини і навпаки, визначеного числа замість невизначеного, видового поняття замість родового і навпаки (сто разів вам казав!)
·        Евфемізми – слова або вирази, ужиті замість слів з неприємним, непристойним або забороненим змістом (ухилятися від істини замість брехати).
·        Гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії (тобі я кину всі квітки до ніг).
·        Літота – художнє применшення ознак якогось явища з метою показати його мініатюрність, підкреслити презирливе або лагідне ставлення до нього (крихту рідної землі, куриці по коліно).
·        Мейозис – використання демінутивних утворень не для зменшення чи послаблення ефекту, а для підсилення інтенсифікації (у керівника зубки прорізалися).
·        Оксиморон (оксюморон) – свідоме поєднання різко протилежних понять, які логічно ніби виключають одне одного, але насправді разом дають нове уявлення (живий труп, «На нашій – не своїй землі» Т.Шевченко).
·        Ідіоми – стійкий неподільний зворот мови, що передає єдине поняття, зміст якого не визначається змістом його складових елементів (впадати в око). 
·        Крилаті вирази – коротка фраза з глибоким змістом (Ахілесова п’ята).
·        Гумор –   беззлобно – добродушне , жартівливе зображення смішних явищ.
·        Іронія – троп, який виражає глузливо – критичне ставлення до зображуваного (прихована насмішка, безпосередньо пов’язана з комічним, гумором і сатирою).
·        Сатира - , неприємне, гнівне осміяння всього потворного.
·        Сарказм – зла і уїдлива насмішка, вищій ступінь іронії.
·        Гротеск – вищий ступінь комічного, художній прийом у мистецтві, заснований на нарочито карикатурному спотворенні, порушенні форм і розмірів предметів, перебільшенні або применшенні зображуваного,на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним,трагічного або смішного з комічним, смішним.
·        Інверсія – одна із стилістичних фігур мови, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні, щоб найбільш значуще слово або слова особливо підкреслити, звернути на них увагу.
·        Тавтологія – повторення однокореневих або близьких за значенням слів. Тавтологія затримує увагу на сказаному, увиразнює його, посилює емоційність і ритмічність мови. (Може також бути вадою мовлення).
·        Антитеза – особливо підкреслене протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, думок.
·        Анафора – єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій.
·        Епіфора – повторення однакових слів або синтаксичних конструкцій у кінці віршованих рядків, строф або речень, розділів (у прозі).
·        Симплока – поєднання анафори з епіфорою.
·        Кільце – повторення однакових слів чи синтаксичних конструкцій на початку і в кінці твору або його частин.
·        Рефрен (повторення) – повторення однакових слів або виразів, віршованих рядків чи строф у творі з метою звернення на них особливої уваги читачів, підкреслення мелодійності, ритмічності.
·        Асиндетон (безсполучниковість) – навмисне пропускання сполучників між однорідними членами з метою відтворення швидкого руху, раптової зміни в явищах.(Зійшлись,побрались,поєднались, помолоділи,підросли.(Т. Шевченко)).
·        Полісендитон (багатосполучниковість) – нагромадження у фразі або строфі великої кількості сполучників з метою уповільнення розповіді, посилення наспівності, підкреслення роздумів мовця. (Рідна мати моя,ти ночей не доспала, і  водила мене у поля край села, і в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, і рушник вишиваний на щастя дала.(А. Малишко)).
·        Алітерація – зумисне надмірне повторення однакових приголосних звуків з метою створення звукового образу зображуваного або посилення інтонаційної виразності мови.
·        Асонанс – зумисне надмірне повторення голосних звуків з метою посилення милозвучності мови.
·        Стопа – поєднання наголошених і ненаголошених складів, які повторюються в рядку.
·         Хорей (трохей) – двоскладова стопа з наголосом на першому складі      (Вічний революцьйонер – дух,що тіло рве до бою, рве за поступ, щастя й волю…(І. Франко)).
·        Ямб – двоскладова стопа з наголосом на другому складі(Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива…(Т.Шевченко)).
·        Пірихій – службова двоскладова стопа з обома ненаголошеними складами(в сумні пісні вплелися жартівливі( М. Рильський)).
·        Спондей – службова двоскладова стопа з обома наголошеними складами(Народне серце билося у співі – те, що у муках билося колись (М. Рильський)).
·        Дактиль – трискладова стопа з наголосом на першому складі(З раннього ранку до пізньої ніченьки голкою денно верти(П. Грабовський)).
·        Амфібрахій – трискладова стопа з наголосом на другому складі(Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води, в годину щасливу і радості мить, любіть у годину негоди( В. Сосюра)).
·        Анапест – трискладова стопа з наголосом на третьому складі(Наша ціль – людське щастя і воля. Розум владний без віри основ…( І. Франко)
·        Бакхій – службова трискладова стопа з трьома ненаголошеними складами.  
·          Цезура – особлива ритмічна пауза в середині віршового рядка, яка ділить його на два пів рядки.
·        Пауза –зупинка голосу, коротка перерва під час читання, яка є словорозділом у тексті.
·        Рима – співзвучність закінчень у суміжних та близько розташованих словах у рядках (явище звукове, а не графічне: у римі збігаються звуки, а не букви). Розглядається з останнього наголошеного звука.
·        Римування – це особливість розташування рим у віршованому творі, інтервал між ними.
·        Строфа – найбільша ритмічна одиниця віршованого твору, група віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та порядком римування.
·        Клаузула – заключна частина вірша або строфи.