Х Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів



 




У К Р А Ї Н А
                                    ДОНЕЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
вул. Карла Маркса, буд. 41, м. Слов’янськ, Донецька обл., 84100

Від 12.09.2016    
На                    Від





Завідувачам (директорам)
міських (районних)
методичних служб






 
Про організацію Х Міжнародного
конкурсу з українознавства для
учнів 8-11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів

Доводимо до Вашого відома, що відповідно до Правил проведення Міжнародного конкурсу з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22.08.2013 №1228, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 11.09.2013 року за №1567/24099, у 2016-2017 навчальному році з 30 березня до 1 квітня 2017 року в м. Києві на базі Науково-дослідного інституту українознавства відбудеться Х Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, який проходитиме у два етапи:
І (заочний) – до 1 березня 2017 року (передбачає написання науково-дослідної роботи);
ІІ (очний, м. Київ) – з 30 березня до 1 квітня 2017 року (передбачає виконання письмових конкурсних завдань, публічний захист науково-дослідних робіт, виконання тестів з українознавства).
Правила проведення конкурсу, приклади конкурсних письмових завдань з українознавства попередніх років, методичні рекомендації щодо виконання та захисту науково-дослідної учнівської роботи на міжнародному конкурсі з українознавства висвітлені на сайті Науково-дослідного інституту українознавства в рубрикаторі «Міжнародний конкурс» у розділі «Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8-11 класів» http://nndiuvi.org.ua/index.php/component/content/article/102-2009-08-31-13-55-49/1302-2010-03-11-13-09-11 .
Телефон оргкомітету: (044) 236 01 02; е-mail: konkurs2015@ukr.net.
З організаційних питань проведення конкурсу необхідно звертатися до Бойко Світлани Миколаївни, старшого наукового співробітника відділу освітніх технологій і популяризації українознавства Науково-дослідного інституту українознавства (044 236 01 02), головного спеціаліста МОН Котусенко Олени Юріївни (044 481 47 59).
Просимо до 1 березня 2017 року на адресу відділу української мови та літератури ДоноблІППО (viddilukrfilolog@gmail.com) подати інформацію про участь учнів у Х Міжнародному конкурсі з українознавства відповідно до форми (додається).





В.о.ректора                                                                                             О.П.Бодик
Вик. Головіна О.І.
тел. 0999201293
одаток 2
до листа ДоноблІППО
Додаток
до листа ДоноблІППО
від 12.09.2016  № 432/09
 

Інформація
про участь у Х Міжнародному конкурсі з українознавства
учнів ___________________________міста/району

№ з/п
Прізвище, ім’я, по батькові учасника
Клас
Тема науково-дослідної роботи
Назва навчального закладу (e-mail, контактний телефон)
Учитель
Телефон















Начальник відділу (управління) освіти





                   ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОНКУРС ТА ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ РОБІТ


ПОЛОЖЕННЯ
про Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8-11 класів
 I. Загальні положення 
 1. Міжнародний конкурс з українознавства (далі Конкурс) проводиться Національним науково-дослідним інститутом українознавства та всесвітньої історії (далі ННДІУВІ), Міжнародною асоціацією «Україна і світове українство» спільно з місцевими органами виконавчої влади, громадськістю та міжнародними організаціями.
 2. Мета Конкурсу: утвердження українознавства як окремої навчально-виховної дисципліни і методології освітньо-виховного процесу на засадах гуманітарної науки як синтезуючої і цілісної системи наукових інтегративних знань; реалізація державних програм, статутних завдань, напрямів та проектів наукових досліджень; формування в учнів знань про Україну та українство як органічну спільність із вселюдством, сприяння самореалізації кожної особистості та нації; виховання патріотизму, любові до своєї Батьківщини, глибокої поваги до держави, історії, традицій, культури українського народу.
 3. Основними завданнями Конкурсу є пошук і розвиток дієвих форм:
· впровадження українознавства в освітній процес як окремої навчально-виховної дисципліни і методології національної освіти;
· розвиток інтелектуального потенціалу учнівської молоді;
· виховання творчої особистості на засадах українознавства як цілісної системи освіти та виховання;
· залучення учнівської молоді до пізнання України і українського світу через індивідуально-пошукові форми;
· визначення перспектив наукових досліджень та їх подальше прогнозування;
· пропаганда сучасних досягнень науки про Україну та український народ;
· інтеграція у навчальний процес інноваційних освітніх технологій, активізація ефективних форм і методів навчання і виховання;
· активізація міжнародного співробітництва з науковими та освітніми установами зарубіжних країн, впровадження українознавства у навчальний процес освітніх закладів зарубіжжя.
 ІІ. Учасники Конкурсу 
 1. Конкурс має відкритий характер. У ньому за власним бажанням можуть брати участь учні 8–11 класів загальноосвітніх закладів усіх типів та форм власності України та зарубіжжя.
 2. Учасники Конкурсу (до підбиття остаточних підсумків) мають право подавати до журі апеляції з приводу оцінювання конкурсних робіт та Інтернет-олімпіади.
 ІІІ. Умови проведення Конкурсу
 1. Організаторами і координаторами Конкурсу є Національний науково-дослідний інститут українознавства та всесвітньої історії, Міжнародна асоціація «Україна і світове українство».
 2. Для організації та проведення Конкурсу створюються Оргкомітет та журі Конкурсу (склад затверджується наказом директора ННДІУВІ).
 3. Конкурс проводиться на добровільних засадах.
 4. Конкурс проводиться у два етапи:
I етап – заочний для учнів 8-11 класів – до 1 березня поточного року.
II етап – очний для учнів 8-11 класів – 28-31 березня поточного року.
 5. I етап передбачає написання науково-дослідної роботи за такими орієнтовними напрямами: Україна і українці у світі; дослідження українського етносу, його психології та ментальності; розвиток національної ідеї, державотворення; дослідження самобутності української мови, культури, освіти, науки, природи.
 У роботах учні мають визначати перспективи власного наукового дослідження, висвітлювати результати самостійної пошукової роботи в геолого-географічних, краєзнавчо-екологічних, фольклорно-етнографічних, літературно-краєзнавчих експедиціях, використовувати порівняльний аналіз різних навчальних дисциплін, мають виявити своє ставлення до досліджуваних тем. Учасники Конкурсу можуть представляти карти, технологічні програми та схеми, розроблені статистичні таблиці.
 ІІ етап передбачає виконання письмових конкурсних завдань, публічний захист науково-дослідних робіт (до 8 хвилин), виконання завдань Інтернет-олімпіади.
 6. Для участі в Конкурсі необхідно надіслати на поштову адресу Національного науково-дослідного інституту українознавства та всесвітньої історії такі матеріали:
- науково-дослідну роботу, оформлену відповідно до вимог (розділ ІV);
- заявку-анкету учасника Конкурсу, де автор зазначає повну інформацію про себе (форма додається).
 7. Заявка-анкета на участь у Конкурсі та науково-дослідна робота подаються до 1 березня  за адресою:
Національний науково-дослідний інститут українознавства та всесвітньої історії, вул. Ісаакяна,18, м.Київ, 01135.
Тел. (044) 236-01-02.
Кінцевий термін подання науково-дослідних робіт – 1 березня (за поштовим штемпелем).
 9. Роботи, які не відповідають тематиці Конкурсу, оформлені з порушенням встановлених правил, як щодо самої роботи, так і заявки-анкети учасника, надійдуть несвоєчасно, до участі в Конкурсі допускатися не будуть.
 10. Матеріали, подані на Конкурс, не повертаються.
 11. До місця проведення II етапу Конкурсу учасники прибувають у супроводі керівників груп або батьків, маючи при собі паспорт або свідоцтво про народження, учнівський квиток, копію наказу загальноосвітнього закладу про направлення учнів на Конкурс, медичну довідку про стан здоров’я та відсутність інфекційних хвороб.
 12. Керівники груп, батьки несуть відповідальність за збереження здоров’я та життя учнів під час проведення Конкурсу та перебування в м.Києві.
 13. Керівники груп, батьки після прибуття на Конкурс проходять реєстрацію, отримують направлення на проживання, консультації щодо подальшої роботи Конкурсу.
 IV. Вимоги до робіт учасників Конкурсу 
 1. До розгляду приймаються науково-дослідні роботи:
а) написані українською мовою;
б) становлять результат самостійного дослідження;
в) виявляють власну думку та позицію конкурсанта;
г) містять висновки, посилання на фундаментальні праці вчених;
д) у кінці роботи обов’язково подається список використаної літератури.
 2. Титульні сторінки робіт не повинні містити інформацію про автора дослідження.
 3. Текст роботи має бути набраний на комп’ютері (шрифт Times New Roman – 14 pt, інтервал – 1,5).
 4. Обсяг науково-дослідної роботи – 20-25 сторінок.
 5. Науково-дослідна робота оцінюється за такими критеріями:
· оригінальність;
· актуальність;
· глибина розкриття теми;
· обґрунтованість висновків власного дослідження.
 V. Визначення переможців Конкурсу 
 1. Переможців визначає журі Конкурсу за сумарною кількістю балів, отриманих за рецензію науково-дослідної роботи, публічний захист, виконання письмових конкурсних завдань.
 2. У рамках Конкурсу окремо визначаються переможці Інтернет-олімпіади.
 VI. Нагородження учасників Конкурсу 
 1. Порядок нагородження учасників Конкурсу встановлюють Оргкомітет та журі.
2. Призери учнівського Конкурсу та Інтернет-олімпіади нагороджуються дипломами та призами.
  V II. Повноваження Оргкомітету та журі Конкурсу
 1. Склад Оргкомітету затверджується наказом директора ННДІУ. Голова обирається з членів Оргкомітету.
 2. Провідні відділи у проведенні Конкурсу призначаються наказом директора ННДІУВІ і є виконавчим органом Конкурсу. Провідні відділи забезпечують своєчасну підготовку всіх матеріалів щодо організації та проведення Конкурсу. Роботу провідних відділів очолює голова Оргкомітету.
2. Журі створюється із числа наукових працівників. Його очолює голова, який має одного або кількох заступників, секретаря. Решта – члени журі, обов’язки між якими розподіляє голова або його заступник.
 3. Журі Конкурсу перевіряє та оцінює рівень і якість учнівських робіт, проводить консультації щодо завдань для учасників Конкурсу і керівників груп, розглядає апеляції, визначає переможців.
 4. Голова журі бере участь у формуванні складу журі, несе відповідальність за об’єктивність перевірки та оцінювання робіт учасників Конкурсу, очолює робочу групу зі складання завдань. Результати Конкурсу із зазначенням прізвищ переможців, керівників і назв навчальних закладів висвітлюються на сайті Національного науково-дослідного інституту українознавства та всесвітньої історії, публікуються у всеукраїнських тижневиках «Освіта», «Освіта України», у журналі «Українознавство».
 5. Провідні відділи забезпечують ведення документації Конкурсу.
  V III. Фінансування Конкурсу
 1. Конкурс фінансується меценатами, спонсорами, якими можуть бути як юридичні, так і фізичні особи.
 2. У разі надання коштів фізичними особами, за бажанням спонсорів, переможці нагороджуються іменними преміями.
ВИМОГИ
ДО НАПИСАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНИХ
УЧНІВСЬКИХ РОБІТ З УКРАЇНОЗНАВСТВА
(методичні рекомендації)
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Учнівська науково-дослідна робота з українознавства являє собою самостійну спробу наукового аналізу зібраного матеріалу, його систематизації, комплексного опису та класифікації досліджуваних явищ.
Предметом досліджень можуть бути: історія селища чи міста, річки, яка протікає повз села, особливості національного мислення і мовлення, національні ознаки звичаїв, традицій, обрядів і свят нашого народу, специфіка етикету, українська забарвленість моралі, права, світобачення і філософія українців, виховання й освіта універсальність природи України, виховний ідеал українців відповідно до історичної епохи, народність виховання, зародження й формування українського етносу, всю багатогранність і все багатство інформації про Україну й українців, і про українство цілого світу; про їхні інтереси, програми й суспільні проекти та перспективи; про їхню роль, місію і місце в світі.
Це означає, що має бути переосмисленим та переоціненим попередній досвід і на основі синтезу здобутків різних наук дана відповідь на основоположні питання: що є Україна і що є Український світ; яка їхня доля та перспектива; що зумовило стан, внутрішній і зовнішній розвиток українського етносу, нації, держави, мови й культури, українського села і міста, яке майбутнє України і українців в Європі та на інших континентах.
У науково-дослідній роботі необхідно стисло, логічно й аргументовано викладати зміст і результати досліджень, уникати загальних слів, бездоказових тверджень, тавтології.
Учнівські науково-дослідні роботи можуть бути як індивідуальними так і колективними.
Теми можуть бути різноманітними, кожна окремо повинна формулюватися разом з науковим керівником.
Основні методи роботи: для учнів – спостереження; аспектний аналіз, навчально-науковий аналіз, аналіз-роздум; зіставлення й протиставлення
 2. СТРУКТУРА УЧНІВСЬКОЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ 
За своїм характером учнівська науково-дослідна робота – наукове дослідження, а не робота реферативного типу.
Учнівська наукова робота повинна мати чітку структуру:
- титульний аркуш;
-  план;
-  вступ;
-  основну частину;
- висновки;
-  список наукової літератури та джерел дослідження;
-  додатки (у вигляді схем, таблиць, діаграм, словників та ін.).
 У своїй науковій роботі учень має продемонструвати достатній термінологічний апарат, початкове оволодіння методикою аналізу та опису предмету дослідження, уміння самостійно робити теоретичні узагальнення та висновки. Тому визначено такі критерії оцінки роботи: актуальність, складність і новизна обраної теми; науковість, самостійність дослідження; аргументоване доведення висунутих положень, якість матеріалу для дослідження; логічність, послідовність викладу думок; системність і повнота у розкритті теми; самостійність та аргументованість висновків; грамотність викладу та культура оформлення.
 Титульний аркуш містить тільки тему роботи.
 План подають на початку науково-дослідної роботи з номерами сторінок усіх розділів, підрозділів та пунктів ( якщо вони мають заголовок), зокрема вступу, висновків до розділів, загальних висновків, додатків, списку використаної літератури та ін.
 Вступ розкриває сутність і стан наукової проблеми (завдання), її значущість, підстави та вихідні дані для розроблення теми, обґрунтування необхідності проведення дослідження, подається огляд літератури з наукової проблеми, відображають різні погляди на проблему, називають прізвища її дослідників, з’ясовуються теоретичні основи дослідження, подається визначення досліджуваного явища, формулюються мета і завдання.
У вступі учень стисло викладає завдання і методологічну основу своєї роботи. Формулювання мають бути чіткими, твердження – аргументованими.
Необхідно зупинитися на з’ясуванні таких питань:
-актуальність теми, заявленої у науковій роботі;
- мета і завдання роботи;
- об’єкт і предмет дослідження;
- методи, обрані для проведення дослідження;
- з’ясування стану розробки сучасною наукою проблеми, що заявлена у темі роботи;
- наукова новизна.
 Основна частина складається з розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів. Кожний розділ починають з нової сторінки. У кінці кожного розділу формулюють висновки зі стислим викладенням наведених у розділі наукових і практичних результатів, що дає змогу вивільнити загальні висновки від другорядних подробиць.
У межах розділу виділяють параграфи, пункти, які також мають свої назви. Виклад здійснюється у логічній послідовності з використанням наукового стилю мовлення. Теоретичні положення ілюструються самостійно зібраним матеріалом. У ході викладу варто посилатися на опрацьовану наукову літературу з відповідним оформленням посилань. Відомості з наукових праць подаються дослівно у вигляді цитат або близько до тексту, а в квадратних дужках після них вказують номер джерела за списком літератури, вміщеним у кінці роботи, і номер сторінки, наприклад, Кононенко П.П. вважає, що до недавнього часу і наука, й освіта, а від того й держава послуговувалися концепціями розвитку України і світового українства, що по-перше, не спиралися на весь арсенал історичних джерел та фактів, а, по-друге, свідомо й цілеспрямовано відбиралися, групувалися й інтерпретувалися в інтересах сусідніх країн [5, 79].
Бажано, щоб основна частина складалася з 2-3 розділів (загальний обсяг роботи – 20-25 сторінок комп’ютерного набору). Кожний розділ можна поділити на 2-3 підрозділи (параграфи).
Автор подає історіографічну довідку: називає наукові праці, у яких висвітлюється обрана тема.
У центрі основної частини має бути аналіз дослідження. Якщо учень вдається до цілісного аналізу, потрібно зупинитися на таких питаннях:
- історична основа дослідження;
- тематика, проблематика, ідея.
Варто залучати до роботи (якщо це доречно) спогади сучасників, історичні та інші (соціологічні, економічні) документи.
Актуальним для сучасного літературознавства є компаративний аналіз текстів, який дозволяє встановлювати генетичні, контактні та типологічні зв’язки творчості національних письменників, контакти української літератури із зарубіжною.
Кожна теза, заявлена у дослідженні, мусить бути аргументована відповідними науковими джерелами, на які орієнтований учень. При цьому обов’язковим є посилання на цитовану чи згадану наукову працю.

Виклад матеріалу підпорядковують одній провідній ідеї, чітко визначеній автором.
 Після тексту основної частини подається підсумкова – Висновки, які не містять зовсім нових ідей, а лише систематизують виклад попередніх частин, є завершальним етапом дослідження. Висновки мають бути самостійними і відповідати сформульованим у вступі завданням. Вони повинні логічно випливати з проведеного дослідження, відповідати завданням і не повторювати відомі визначення та теоретичні положення, на яких базувалося дослідження. Висновки мають бути чіткими, науковими, аргументованими.
 Бібліографія містить список використаних наукових праць, у тому числі посібники, спеціальні монографії, статті, довідники, словники. Вона оформляється відповідно до сучасних вимог.
 Процес учнівської науково-дослідницької роботи досить тривалий і включає ряд етапів: 1) вибір теми для дослідження; 2) визначення мети і завдань дослідження, з’ясування структури роботи та складання робочого плану; 3) опрацювання наукової літератури; 4) збір матеріалу; 5) аналіз, систематизація та класифікація конкретного матеріалу, його комплексний опис; 6) узагальнення одержаних результатів, написання висновків; 7) оформлення роботи.
 Вимоги до списку використаних джерел
 Література, використана у науковій роботі, подається одним списком, у якому джерела розташовуються у алфавітному порядку і оформлюються відповідно до сучасних бібліографічних вимог. У список вносяться джерела, процитовані у роботі і на які були посилання, а також такі, що дотичні до теми дослідження і опрацьовані учнем. При цитуванні джерела чи посиланні на нього у тексті роботи ставляться квадратні дужки, у яких зазначається порядковий номер джерела у списку використаних джерел та номер сторінки, використаної у роботі, наприклад, [25, 148].
 Вимоги до «Додатків»
Всі матеріали, які автор вважає за потрібне подати у «Додатках», – таблиці, схеми, діаграми, ілюстрації, – мають бути виконані охайно і чітко. При цьому їх наявність у роботі необхідно аргументувати. Не варто вміщувати ксерокопії загальновідомих фотографій, документів тощо. Особливо цінними є копії архівних документів, розшукані самим автором і вперше оприлюднені в його дослідженні.
 Вимоги до оформлення роботи
Обсяг: 20 – 25 сторінок
Шрифт: Times New Roman, кегль 14
Поля: ліве – 3 см, праве – 1,5 см, верхнє, нижнє – 2 см.
Міжрядковий інтервал: 1,5
Параметри сторінки: формат А4
Розташування: книжне.
Нумерація сторінок проставляється у правому верхньому кутку сторінки. На титульній сторінці номер не ставиться.
Для участі в Конкурсі необхідно надіслати до 1 березня 2012 року (за поштовим штемпелем) такі матеріали:
- науково-дослідну роботу, оформлену відповідно до вимог;
- заявку-анкету учасника конкурсу, де автор зазначає повну інформацію про себе (форма додається), –за адресою:
Національний науково-дослідний інститут українознавства та всесвітньої історії.
вул. Ісаакяна, 18, м. Київ, 01135. Україна. Контактний тел. 236-01-02 .
Науково-дослідна робота оцінюється за такими критеріями:
· оригінальність;
· актуальність;
· глибина розкриття теми;
· обґрунтованість висновків власного дослідження.
Роботи, які надійдуть несвоєчасно, не будуть відповідати тематиці Конкурсу, оформлені з порушенням встановлених правил, як щодо самої роботи , так і заявки-анкети учасника до участі в Конкурсі допускатися не будуть.
З положенням Міжнародного конкурсу з українознавства та іншими нормативними документами можна ознайомитися на сайті Національного науково-дослідного інституту українознавства  та всесвітньої історії, http://www.nrius.org.ua.